Gå till innehåll

blaze´s lågbudget projekt kar


blaze

Rekommenderade inlägg

efter att en polare lämnade av ett litet kar här me lite mjukisar i efter han laggt ner sitt kar så fick jag planer på ett litet lågbudget projekt :)

sitter nu me ett kar på 450l där spser o lpser är huvud inriktiningen i korallväg och tänkte att det kunde va skoj me ett mindre kar me bara mjukisar och nån fisk jag inte annars kan ha i mitt nuvarnade kar, sjöhästar sprang genom tankarna en sväng men då kom en annan polare o berättade att han skulle göra sig av me sin kulfisk vilket passade bra till det här karet så den har just flyttat in i min sump i väntan på det nya hemmet som är på g.

karet i fråga har måtten L54,B40,5H36,5 så typ 80l, det va karet mått som gjorde att mina tankar skenade iväg då det är lite djupare än vanligt på så små kar så det är lättare att göra något skoj av de hela.

karet har tydligen gått som saltkar tidigare nån gång då det är borrat i botten och det är utskuret för en ytavrinningsbox på baksidan men båda är igen limmade me glasbitar.

hålet i botten tänkte jag öppna upp o göra ett till hål där så jag får dit rör både upp o ner så det blir en liten sump på 40-50l nånting som just nu ligger i en polares föråd o sammlar damm men de kommer hit så fort an har vägarna förbi.

idag när jag va o hämtade kulfisken hos en polare fick jag me mig en passande skummare (deltec mc300) som kommer stå nere i sumpen, fick även me mig en del pvc men 2st genomgångar ska köpas in sen får vi se om det behövs lite rör men kranar o böjar tror jag att jag klarar mig me de jag har redan.

som returpump velar jag lite mellan 2 altenativ, antigen så kör jag me en maxijet på 1000l/t som ligger i förådet eller en kraftigare pump som också ligger där som sprutar 3500l/t, kör jag det senare altenativet så tänkte jag dela upp returen på 2 rör så den sprutar ut vid båda bakre hörnen så jag inte behöver lika mycke i pump väg i karet då dom tar sin plats och karet är ju rätt litet men jag har 2st små pumpar som ska ner, en koralia nano på 900l/t och en seio på 1200l/t som polarn jag hämtade kulfisken hos har i sitt kar nu men han ska ersätta dom me en kraftigare pump snart.

bänk tänkte jag bygga me 2"2 och mdf, snabbt, lätt o billigt och så blir det en liten överdel i samma som ska täcka belysningen, vad för belysning det blir vet jag inte än, har blivit erbjuden en 70W MH men de känns lite overkill i ett så litet mjukis kar + att me kulfisken så blir det snålt me städare så man vill ju hålla borta alger så det kanske blir nån billig T8 till en början som senare ersätts me T5 senare.

jag har några stenar i min sump nu som legat där ett tag samt nån sten me mjukisar i karet som senare ska få flytta över till mini karet, en annan polare hade även några kg över som jag ska få hem för en liten peng sen blir det att komplitera me några KG ny LS också så fort allt står där det ska stå, även sand har jag liggandes i förådet som ska ner.

som ni ser har jag det mesta utom belysningen fixad redan och det va inte ens en vecka sedan tankarna började springa iväg o tjejen skrattade åt mina ständiga planer haha

karet kommer altså att bli ett lågbudget där det mesta ska vara billigt, än så länge ser det ut såhär:

karet - gratis

sump - gratis

glas till ytavrinning och fack i sumpen ska inhandlas asap men de blir inte många kr för så lite

returpump - har jag hemma

skummare, pvc och fisk - 500kr

doppare - har jag hemma

kam - har jag en del bitar av hemma som ska räcka

streemers - ska dealas snart

bänk - nån hundring på material

sand - har jag

LS - har en del och ska få köpa några KG för 150 av en polare sen ska det fyllas på lite mer så jag kommer upp i 15-20kg så det kanske blir ca 10kg ny LS om inte nån fler här hemma har lite över som åker ner.

belysning - ej klart än

pvc - har det mesta utom 2st genomgångar som ska inhandlas, ca 200-300kr

lite bilder på karet m.m. kommer eftersom

nån som har åsikter eller tipps??

Ändrat av blaze
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad kul Johnny.

Dela upp returen på 2 rör kan ju vara något med 3500 litaren, som du säger så får du ju lite mer fart i karet då, utan att lägga i en extra pump. Det kan ju bli lite effektförlust med två utblås, men det kan ju alltid göras på ett bättre eller sämre sätt. alt. att du sätter in ett strilrör (som har sin effektförlust istället)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad kul Johnny.

Dela upp returen på 2 rör kan ju vara något med 3500 litaren, som du säger så får du ju lite mer fart i karet då, utan att lägga i en extra pump. Det kan ju bli lite effektförlust med två utblås, men det kan ju alltid göras på ett bättre eller sämre sätt. alt. att du sätter in ett strilrör (som har sin effektförlust istället)

ja de ska bli skoj, har bara lite motstånd här hemma som måste fixas, men de går upp o ner haha

har försökt klura över hur jag kan spara på efekten så mycke som möjligt men sammtidigt så äre ju inte såååå mycke som försvinner, de blir ju hur som haver mer än me en maxijet.

jo jag har funderat lite på strilrör men vi får se vad det blir för nått i slutändan.

tar jag den på 3500 så bör jag ju ha lite grövre rör ner som klarar att svälja så pass mycke också, nån som vet hur tjockt?

i mitt 450 har ajg 2 rör ner o en likadan returpump som går på max men då är ju inte båda rören helt öppna så de kanske skulle räcka me ett ner på 32mm hmmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

inget har hänt så här långt, väntar på att en polare ska få tummen ur o lämna av en dremmel här så jag kan nöta hål i botten på karet sen blire o köpa material till bänk men ni får några kort jag hade i telefonen att se så länge.

först lite pvc och skummaren som ska användas och sen kulan som nu bor i min sump men som ska få flytta till nya karet när det är startat.

post-3457-14468919095347_thumb.jpg

post-3457-14468919095536_thumb.jpg

post-3457-14468919095716_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...