Gå till innehåll

Dimensionera rör och kam?


Sultanen

Rekommenderade inlägg

Vet att jag sett hemsidor både för beräkning av längd på kam och dimention av rör, någon som har länkarna till dessa här?

Eller någon som kan ge mig ett sätt att beräkna det på? Kommer ha en Sunsun 2000L/H pump, den kommer pumpa vattnet ungefär 1,2m.

Tacksam för hjälp snarast, har bara detta kvar innan jag kan beställa rör och allt krimskrams :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köper man en aquamedic kam som går o ställa så ligger den runt 100kr och är ca 30-32 cm lång , ditt flöde kommer inte att vara några problem för den längden på kam..

du skulle kunna köra allt i tex 25mm rör som exempel. , själv kör jag 25mm med ca 2000L effektivt flöde då jag har en pump på 4500liter i sumpen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur pass smart är det att överdimentionera rören då? Jag lär ju inte komma över 1000l/h effektivt flöde med min pump så jag skulle teoretiskt kunna köra iaf 20mm rör.

Vill ha lite "data" att gå på, men skitbra att höra att 25mm funkar för dig, då är det ju safe att köra med det här :)

Vad bör man ha för dimention på röret som går upp ifrån pumpen? 16mm eller ännu mindre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt och funderade på samma frågor inför uppstarten av mitt akvarium.

Det blev 20 mm hävert ned till sumpen plus ett 32 mm öppet rör för det som häverten inte tar (32 mm torde ha rejäl backupkapacitet om häverten sätter igen).

Viadre beställde jag en Tunze Recirculation pump Silence (1073.020) som ska ge 2400 l/h eller 1000-1500 l/h med 80 cm lyfthöjd från sumpen. Satsar på 25 mm rör upp. Tänkte koppla pumpen till rören via en stump silikonslang så att vibrationer inte överförs från pump till rörsystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...