Gå till innehåll

Lavasten?


mrmugg

Rekommenderade inlägg

har fått möjlighet att köpa lite lavasten. men tänkte kolla tunr lite här och se hur folk ställer sig till att lägga mer detta i salttanken för/nakdelar?

stenen i fråga kommer från den sändning som numer ligger i universeums oceantank.

alla råd är välkomna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tänker på vad lavasten består av så är det nog inte helt optimalt i ett stängt system. Har man tur så släpper det inte ifrån sig något, och om det är redan urlakat så är det väl bättre.

Du får dock tänka på att lavasten vittrar sakta sönder, och om det finns någon mysig metall eller annat i stenen så...

Jag lägger lavasten i klassen"snålheten som bedrar" den ser oftast bra ut och är billig men kan bli den dyraste stenen om nåt går fel.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen vad man ska tänka på är att dem är så ihåliga så allt skit åker ner lättare i skrymsena och följden kan man räkna ut alla försämrade värden kommer som ett brev på posten.

Tror att det är denna poröshet man är ute efter i LS. Större yta för bakterier att leva på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det är denna poröshet man är ute efter i LS. Större yta för bakterier att leva på.
Jag kanske tänkte mer söt-vatten när jag svarade??Ett EX många säger att dem är jätte bra som biobollar tex då med tanke på all yta för bakterier men det är tvärtom då all dåligt materia/bakteria inte kan omvandlas på grund av dess ihåligheter blir mer som en ren gägga sen blir inte dem goda bakterierna tillräckligt syresatta så dem dör, när det är dags att rengöra så går det inte på grund av ihåligheterna nu tänker jag främst på damm-sidan men även akvariesidan då jag bara haft dålig erfarenhet av detta med lavasten,och sen på akvarisidan så är det en risk för att fisken skadar sig på dem om dem skulle ha för sig att klia sig på stenarna men det tyder ju på en sjukdom på fisken så det hör kanske inte hit i ändamålet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...