Gå till innehåll

Rekommendationer på osmosfilter?


Soffis

Rekommenderade inlägg

Hej,

mitt osmosfilter gick bara att koppla på utekranen och frös sönder nu i veckan (klantigt jag vet). Men men, nu är det i alla fall tvunget att skaffa ett nytt. Är det någon som kan rekommendera ett filter? Jag har ett relativt litet akvarium (160 liter) och idag bara fiskar även om jag hoppas kunna skaffa koraller snart (bor lite avlägset så det är inte så enkelt). Vi har hög kalkhalt i vattnet och ett krav är ju nu att det går att montera på en vanlig inomhuskran. Och så får det ju gärna inte vara i en rimlig prisklass och gå att köpa på nätet.

Är tacksam för alla tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bara provat ett osmos, (aqua medic 150), så jag har inget att jämföra med, men mitt gick inte heller att koppla på vanliga kran, så då tog jag mig till en bygghandel. Där fick jag hjälp att välja ut gängor. Och så köpte jag gängtejp. Har funkat fin fint nu ett bra tag. Jag vet inte hur din kran ser ut, men kan vara värt att kolla. ;)

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en prisvärd och bra osmos som jag använder, fungerar utmärkt.

http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/6ace7830f7592e05cc09a5717d07f5d9/cl/details/cnid/15243fb6dfb114eb8.69253487/anid/053350/Aquili%20Reverse%20Osmosis%20Kit%20RO%20Classic/

Lite lång länk men tysk sida!!

Sen går du till en bygghandel och tar med dig anslutningen så får du exakt det du ska ha, jag tog både till dushslangs gänga och till köksblandare.

Kolla gärna sidan efter annat du kanske vill ha, frakten är på 20 euro upp till 30kg.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Soffis!

Ser att du också bor på Åland!Har själv ett 105L saltvattensakvarie som man köpte just efter nyår.Har du haft problem med det åländska kranvattnet när du använder osmos?själv bor jag i mariehamn & har bara använt kranvatten med marine aquasafe...kanske skulle ha beställt lite på samma gång som dig från aquaristic.net

ska till akvarielagret i bromma/sthlm på söndag & köpa sand & räka + städare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...