Gå till innehåll

vatten i Luleå


Karleponken

Rekommenderade inlägg

Själv bor jag i Sundsvall Ca35 mil söder ut.Vintern funkar kranvatten för mig (komunalt) men på våren och genom sommaren använder jag osmos.Vet inte varför men just under den perioden kommer algerna såfort jag använder kranvatten och försvinner när jag kör osmos kan vara att det blir för mycket för reningsverket att ta hand om på våren osv men snösmältningen jag vet ej.

Men vist vill man vara på den säkra sidan kan man köra osmos året om.Men som sagt man kan om man vill köra kranvatten.Det finns dom som inte har något emot alger och annat som kan komma med att använda kranvatten.

Kom ihåg att använda kallt vatten.Jag brukar spola ett tag i kran så man får bort vatten som stått stilla ett tag i ledningen sen blandar jag saltet och innan det används så har vattnet fått rums temp (ungefär ett dygn) så det är redo att användas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är att köpa osmosvatten från början, så får du lite spridning på uppstartskostnaden. (kolla med akvariecenter eller djurmagazinet)

Har kört med kranvattnet i Boden och det har fungerat bra, men har skaffat en osmosanläggnig för säkerhets skull... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga problem är väl olika alger och risken för accumulering av metaller/föroreningar.

Det värsta som kan hända är att det utförs arbete på vattenledningen och man gör ett vattenbyte eller fyller på med sötvatten därefter.

Om det händer så kan man slå ut hela karet, problemet är att man inte vet förän det är för sent.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...