Gå till innehåll

ytavrinning rsm130


bjca07

Rekommenderade inlägg

Jag vill fixa en ytavrinning för att få bort ytan ordentligt. Har någon en bra skiss hur den ska se ut.

Hur har ni monterat den och hur ställer ni in den för att få den på rätt nivå. siliconerade ni och hoppades på det bästa?

Har sökt men inte hittat någon bra beskrivning

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Med lite fingertoppskänsla fungerar den lilla ytavrinningen utmärkt. Se till att ha rätt vattenmängd i RSM:et och höj den lilla luckan tills översta gallret täcks av vatten. Sänk sedan luckan millimeter för millimeter, så mynningen precis öppnas och en 5mm galler blir synligt ovan ytan. Då lägger sig vattennivån så att de två gångjärnshållarna överst i mitten av karet precis syns i visningsdelen och allt vatten som avdunstar gör detta i "sumpen".

Första gången man gör detta så brukar pumparna spruta luftbubblor (ffffffssssschhhhh), men då är det bara att fylla på med mer vatten i karet. Detta beror på att vattennivån sjunker i sumpen och pumparnas insug hamnar ovan ytan.

Gäller också att vattnet har en lätt passage genom sumpen, så dra ner på allt onödigt skit som filtervadd osv som ändå inte gör någon nytta.

På detta sätt får jag en ytters ypperlig ytavrinning i världsklass.

Lycka till!

Ps.

Behöver jag komplettera med bilder för att man ska förstå?

Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ooh jag är med tror jag ;D har vart på och pillat på den många gånger redan, fick till det riktigt bra där en gång, och precis som du säger, så såg man gångjärnen i visningsdelen och det vart lite "vattenfall/skvalp"

så du rekomenderar att kasta filtervadden?

*notera att jag tar ditt svar personligen, även då detta inte är min tråd och det var bjca07 som ställde frågan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis! Tricket är att man ska se lite av gallret ovan ytan, annars blir det ju inte ytavrinning.

Vadd har jag aldrig kört med. Har man mycket partiklar som man vill bli av med fort kan man ju stoppa ner lite vad, temporärt. Jag körde ett tag med en liten bit grov filtermatta efter avrinningen för att slippa porlandet. Kör utan nu.

Har sett att vissa kör filter vadd direkt efter avrinningen sen en bit filtermatta, vattnet fortsätter via skummaren och sen har de proppat returpumpfacket med biobollar. Detta verkar jättedum, så som jag ser det nu i alla fall:

Tänk dig att du råkar välta din favoritjättekaktus på golvet. Krukan går sönder och halva golvet täcks av jord och lecakulor. En initial tanke må vara att damsuga upp jorden, det är ju ganska slappt och sexigt. Men vad händer när man sugit upp en liter jord och några nävar lecakulor? Damsugaren havererar, påsen är full.

Ok, så då kan man ju tömma påsen en tio gånger och helt irrationellt tänka att "detta var ju busenkelt och automatiskt, tänk vad tekniken kan göra". Detta är som att sätta den finporiga vadden först. Det är självklart smartare att sopa upp så mycket jord och lecakulor som möjligt, för att sedan suga upp den sista finkorninga sanden. Mindre jobb utfört bättre och snabbare.

På samma sätt är det smartare att placera biobollar först som fångar grövre partiklar och alger, sen filtermatta och möjligen sist filtervadd om man är analt lagd. Har man vadden först täpps den igen nästan genast av de större partiklarna, vilket även resulterar i att de övriga filterlagren blir helt överflödiga då alla grövre partiklar sitter fast i första steget.

På detta suboptimala sätt får man likt liknelsen med damsugaren tömma vadden varje dag för att inte flödet ska bli lidande.

Som sagt, jag hade skippat vadden oavsätt placering. Skummaren ska ta alla partiklar, stora som små.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillåt mig att demonstrera och förtydliga med en datorgenererad illustration.

post-4696-144689192803_thumb.jpg

På vänster sida ser man ett naturligt fungerande filter med bra flöde och strategiskt placerad ordning på medium. Till höger har vi motsatsen vilket också leder till förstoppning.

Akvaristik 101, men tydligen något värt att nämna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur mycket man vill trixa med karet.

Jag har kört med 1/3 del av den grova filtervadden efter avrinningen sedan är jag jätte dum och kört med biobollar i sista facket under pumparna inte för att fånga partiklar som jag använder det grova filtret till som jag gör rent 1 gång per månad utan för att ge ett extra biologiskt filter.tog faktiskt och gorde rent i sista facket då jag kört med biobollar i 1 år utan rengörning massor av beläggning samt att bollarna var nästan helt vita utav små pungdjur.Jag koka allt sammans man får hoppas att det inte blir nå problem nu med det men man får la se.Fint filter använder jag efter ytavrinningen då jag puttsar vattnet från små partiklar vid ommöblering och annat som rör upp sanden eller partiklar från stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte så dumt. Har biobollarna där själv faktiskt :) Mer grejen med att ha bakvänd filterordning som är lite dumt. Att köra med filtervadden 24/7 i det orenaste vattnet.

Jag körde också med ca 1/3 grov filtermattekub vid avrinningen innan jag dubblade rsm-volymen med min sump. Nu vill jag ha ner lite gojs till refugiet och därifrån vill jag ju också få upp lite kryp, så nu är där inga mekaniska filter. Men massa skumning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...