Gå till innehåll

Byta drivdon till MH


Azrael

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har en MH-armatur av butiksmodell som jag köpt från tyska ebay. Den fungerar bra, men det låter alldeles för högt. Ett tag funderade jag på att byta till lysrör av något slag, men jag tycker att nuvarande installation är ganska snygg, och dessutom kan jag inte borra i vävtaket.

Så mina frågor till er är:

Är det hyfsat enkelt att byta drivdon själv, och kommer ett elektroniskt dito att kunna husera i armaturen (som ju är ganska varm), eller måste jag ha den i skåpet under? Är elektroniska don knäpptysta? Och slutligen: var hittar jag ett till vettigt pris (men ändå bra kvalitet), aquaristic.net har 150W för runt €80, är det ok?

Tack på förhand!

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att veta om det går rent fysiskt så får du öppna din armatur och mäta den gamla ballasten helt enkelt. Därefter så kan du se ifall en som du funderar på får plats och kan då bestämma dig för om den ska sitta i armaturen eller utanför. Kan tänka mig att det ska gå bra att byta, så länge du förstår dig på det elektriska, om inte så bör du låta en fackman göra det åt dig så ingenting går åt pipan.

Jag har bara haft (mig veterligen iaf) erfarehet av en elektrisk ballast, och den var vad jag iaf kallar knäpptyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fick den igår (från aquaristic.net) - inga problem att få ihop det (det är ju bara in och ut på två ställen - inte svårare än att skruva ihop en glödlampsarmatur) - och nu är det nästan helt tyst sånär som på ett svagt elektriskt brum som inte hörs alls utanför skåpet där boxen ligger.

Så otroligt skönt är det - men det känns nästan overkligt att titta på akvariet utan det där surrandet. Jag kör sötvatten helt utan filter så det är verkligen helt knäpptyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...