Gå till innehåll

inga alger svälter sniglarna då?


jupiter

Rekommenderade inlägg

ja som rubriken lyder har startat upp mitt nya 375liters och köpte en städpatrull på 10 sniglar och två sjöborrar.

som det är nu så är mitt akvarium helt rent från allt vad alger heter finns inte det minsta kvar är då risk att sniglarna dör av svält.

läst att man kan mata med algtabletter till "L malar" funkar det på sniglarna.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen helt rent? D.v.s. växer ingen algfilm på rutorna och så vidare? För växer det en algfilm på rutan på 3-4 dagar så kan man vara säker på att det finns en algfilm på LS:en. Och då finns det förhoppningsvis tillräckligt med mat för en mängd snäckor...

Du har ju ingen överdriven städpatrull så dom klarar sig nog på väldigt lite, men finns alltid en risk vid uppstart att ett gäng snäckor svälter (även om en del säger emot det ;)) då det måste finnas rätt typ av föda för dem (rätta sorterna av icke frilevande (planktoniska) mikroalger) i etablerade kar verkar detta vara ett mindre problem av nåt skäl, antagligen på grund av en stabilare mer mångfaldig mikroalgflora, även om det ofta syns mindre alger i dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar man inte rekommenderas att ha 10 snäckor per 100l? Isåfall behöver du ju inte oroa dig.

Jag hade 10 snäckor på 1000L från början, har nu köpt fler. Totalt 18st.

Dom är överallt och äter, rengör rutona varje eller varannan dag.

Hade jag köpt 100st hade jag inte sett min LS.

Så det är säkert stor skillnad mellan akvariet precis som allt annat.

Mao köp några och släng i fler/nya vid behov.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är ju klart att det är i normala fall en klen städpatrull med 10st på 375l akvarium men stenen är väl inkörd sedan tidigare och jag har ju ingen som helst matning eller tillsatser i som det är nu! mao inget som bryts ner och göder algerna därav min lilla undran.

det är ingen algfilm på rutorna har skrapat rutan två gånger sedan jag flyttade över stenen till det nya och det var i början och då fick jag en del alger men dom både dog ut och blev uppätna av mina turbosar.

vi får se hur dom klarar sig dom ser ju ut att ha det bra nu men eftersom jag inte tänkt stoppa i något annat levande på ett bra tag så tänkte jag att det kanske inte blir så mkt alger på grund av att jag inte förorenar vattnet så mkt men det kanske vart feltänkt.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...