elNico Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 Har en tråkig fråga; en av mina clowner har lite vitt konstigt runt överläpppå en bukfena och på ena gälöppningen. Den har haft lite grannända sen jag köpte den men jag tycker det har blivit lite värre. Detser ut som mjöligt eller nåt svampaktigt och bygger utåt (om nifattar). Jag köpte 2 st samtidigt och den andra är aningen mörkare i färgen o helt symptomfri.Det är inte vanlig prick då det sitter samlat i en klunga och oodium(stavas?) är väl väldigt smittsamt så den andra firren oxo borde hafått det???Om nån vet e jag tacksam för svar..Jag har sagt det förut: jag är ingen fotograf....men hoppas ni kan se klumparna ändå. Citera
Gabbi Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 Oodinium får du inte på så få ställen....men svamp är nog en bra gissning.. Citera
jower Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 skulle också gissa på någon form av svamp Citera
elNico Postat 23 november 2004 Författare Postat 23 november 2004 Okej, svamp alltså..... hur kurerar jag det då?Bad i sötvatten och aktivt kol sen?Vill egentligen inte ha några mediciner i karet, så vad göra? Citera
elNico Postat 25 november 2004 Författare Postat 25 november 2004 Gabbi, din retsticka, du vet att jag inte har ett karantänakvarium, hur gör jag? Citera
aengus Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 prova Exodin. jag har haft positiva resultat av det vid både svampangrepp och oodinium. Citera
jower Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 varför inte slänga igång ett karantänskar... Köp en billig burk, ny eller gammal och fyll den med vatten från huvudkaret. tryck i en pump eller två... behöver inte kosta skjortan ju... Citera
Gabbi Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Problemet är att jag inte ser vad du skulle kunna göra utan att använda dig av ett karantänakvarium. I mitt tycke är det isåfall bättre att lämna fisken åt sitt öde än att medicinera huvudakvariet.mvhGabbi Citera
Vitamin Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Hmm, Jag är väldigt förvånad över att inte fler har ett karantänsakvarium igång alltid. En doppvärmare kostar inte mer än 125:-, ett akvarium på 50 liter ligger runt 250:-, en liten pump kostar 180:-. Det blir ca. 500 spänn. Det är ju faktiskt inte mer än en snygg korall kostar. Jag ser ju helt klart att det är mycket bättre att låta våra djur vara friska, än att det finns en extra korall i karet... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.