Luddox Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Hej.Undrar hur väl Göteborgs kranvatten står sig för användning i saltvattensakvarium? (Enligt uppgift ligger pH på cirka 8 och KH på cirka 2)?Tänker mig ett akvarium för i första hand fiskar och i mindra grad mer krävande koraller. Rekommenderar ni "osmosvatten" även för detta eller bör väl genomluftat kranvatten vara användbart?Mvh Luddox Citera
kimett Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Fungerar med kranvatten, har dock inte koll på alla värden men ingen fara med det iaf. En anledning till osmos skulle vara skydd mot ev störningar i vattenkvalite som dåliga rör eller temporära arbeten på vattenstammen kan leda till. Citera
DaTrucka Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Är vädret torrt och fint så fungerar det fint.Men när det är mycket snö som töar eller när det regnat mycket så finns risken att det följer med en hel del skit. Jag ser på mitt silikatfilter att det blir svart ganska snabbt då, så jag skulle inte våga köra utan.Sen kan det ju hända att någon får för sig att göra arbeten på ledningarna utan din vetskap och då är risken STOR att man får in oönskade ämnen i vattnet.Så jag rekommenderar osmos. En liten investering i sammanhanget. Citera
Luddox Postat 21 januari 2010 Författare Postat 21 januari 2010 Tack för svar. När, beroende på regn/snösmältning mm, och inte bara om det är lämpligt med kranvatten är givetvis en mycket relevant kommentar.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.