Gå till innehåll

Hjälp id korallexplosion


hepp

Rekommenderade inlägg

När jag kom hem idag så hade det exploderat, en ny korall i karet. Just den lsen är någon vecka gammal.

Passar på med id på några andra med (nån var med i en annan tråd jag postade.

Först liftarna: rosa med röda snablar i mängder, Den exploderade idag, trodde det var en död rosa massa bara. betyder det att vattnet är hyfsat om den slår ut?? väldigt vacker iaf. post-4963-14468919184372_thumb.jpg

Sen den röda knappen: vanlig knapp?post-4963-1446891918476_thumb.jpg

Sen något jag fick med den gula korallen. Svårt att se, men på kortänden sitter det flera små små blomliknande utväxter: de är svagt lila i verkligheten, förövrigt så ligger det små gröna bollar bland de gula, som liknar romkorn (vad är det?).post-4963-14468919184575_thumb.jpg

Vad är detta ? Majano?post-4963-14468919184939_thumb.jpg

Vad är detta vissa tror att det är en knapp, men har flera andra liftarknappar som slagit ut men denna bara "är", den lila köttklumpen mellan de klar-röda fälten, vad är dessa fält?alger? post-4963-14468919185125_thumb.jpg

Sist ett inköp, Är detta turbinaria ( det rosa och lila fältet), brukar de spela svåra ett par dagar efter att man stoppat ner dom? Vilken art av turbinaria?

Bredvid är en vit liftare (snorloskan), är detta en knapp ?post-4963-14468919185302_thumb.jpg

Behöver macro objektiv,,,, och blixt hehe

Förövrigt så dräller det av annat som kom med i karet. Rörmaskar ,sjöstjärnor sniglar , kalkmaskar? vita rör med röda plymer ?

Plus en massa små växter,koraller som inte fastnar på bild än

Behöver något av de jag visade upp stödmatning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bild 1 och 2 Stjärnpolyper och röd skivanemon

Bild 3 Parazoanthus gracilis, de gröna bollarna är Valonia, bubbelalg.

Bild 4 Knapp eller majano svårt att säga

Bild 6 ser ut som bruna knappar i mina ögon. Den lila mattan är skivanemoner som inte slagit ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren det uppskattas

Den som kan vara majano har rosaorange armar och är grön i mitten.

På bild 3 är det inte Parazoanthus gracilis som jag menar (men tack).

Om man kollar på bilden så ser man på kortsidan små små grå blommor (som egentligen är lila). Man måste titta några sekunder för att de ska framträda på bilden.

Den lila på bild 6 köpte jag häromdan. Upptäckte precis likadana på baksidan av lsen, så kan det gå. Är det någon som vet namnet på dessa (skivanemonen). Vill se dom utslagna

Ändrat av hepp
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jurgas. du har nog rätt det är aphår.

Den rosalila korallen på bild 6 har jag problem med . Den lila delen börjar vitna. Den hade då varit i vattnet 1 1/2 dag. Man ser slemmet som var på den när den inhandlades på bild 6. Brukar det gå så snabbt? skall hem och mäta lite.

Kan man rädda den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...