Gå till innehåll

Härdningstid silikon under liggunderlag


Guest Andreas Lange

Rekommenderade inlägg

Guest Andreas Lange

Sitter här och velar lite över vilket liggunderlag som jag ska lägga i botten - det som följde med akvariet som är diskret grått men bara 5mm tjockt, eller ett annat som är 10mm men svart och därmed riskerar att lysa igenom botten på ett fult sätt.

Fast jag vill gärna att det inte flyter iväg. Alltså behöver jag silikona fast det. En fundering är då hur mycket silikon man behöver smeta på, och om det får längre härdningstid för att det ligger instängt under liggunderlaget?

Vill börja tratta vatten i karet i helgen. Vore fånigt att behöva skjuta upp det för att jag är för sent ute med att peta i liggunderlaget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska väl ha sten på sedan så det borde räcka med en liten klutt i varje jag menar det kan säkert inte vara mer än 2-3kg lyftkraft i en såndär madrass om du inte har ett kar på 4-5kubik förståss ... och silkon har ju en draghålfasthet runt 20kg på en 1 mm2 om jag minns rätt och sen säger vi att det fäster 40ggr så dåligt på liggunderlaget som på glas så ca 1 mm2 fästytai varjehörn borde räcka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte limmar fast liggunderlag, men däremot frigolit. Nu har väll frigolit mycket mer lyftkraft. Jag har lagt mängdermed silicon för att förhindra att vatten blir stillstående under frigoliten och för att den inte skall brytas sönder och flyta upp. Tänk på att stenen står ju inte på varje del av liggunderlaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har limmat liggunderlag och kan väl säga att det krymper lite efter en tid i karet, limmade ganska friskt runt alla yttre sidor samt ett zick zack mönster tvärs över ytan sedanpå med vikter. Har nusten över hela botten men det sitter fast även i hörnen,ingen sand ännu. Jag gjorde liggunderlaget ett par centimeter mindre änbotten för att inte limma på akvariets fogar och för att sand skall täcka liggunderlagets sidor så att dessa inte syns. Det har då funkant bra för mig hittils...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Tackar för svaren och bra tips. Hur tjockt liggunderlag kör du med Johnny? Skulle 5mm göra någon nytta alls? Å andra sidan, har man det en bit in från kanterna och täcker med grus så lär det ju inte synas ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stod och valde mellan detextra tjockaunderlaget och det vanliga, det fick bli det vanliga. Vet inte exakt hur tjockt det är men runt 10mm är det väll? 5mmfunkar säkert, främst som halkskydd och stötdämpande.

Ja klistra inte tätt mot akvariets fogar, det är bara onödigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...