Gå till innehåll

Guppyhotell som saltvattenskar


seb1989

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har nu som många andra fastnat för intresset att skaffa ett saltvattensakvarium. Har läst på en del och förstått vad det handlar om och ser verkligen fram emot att skaffa ett lite mindre kar med LS, lite koraller kanske en och annan liten clown fisk. Men eftersom detta är mitt första saltkar så vill jag också till en början hålla ner priset lite för att då se om denna hobby verkligen är något för mig. Även om jag då vet att det är "bättre" och lättare att ha ett större akvarium och speciellt för nybörjare så är tanken bara att känna på lite hur det funkar. Har då inte lust att lägga ut flera tusentals kronor på något som jag vill "prova". så till saken.... Att jag funderat på att skaffa ett Guppyhotell som jag läst att det ska funka lika bra till saltkar som sätvattensakvarium med lite modifikation så som byta ljus och skaffa en till pump m.m.

och det jag nu undrar är om någon som använder/använt ett guppyhotell på 45 L till saltvattensakvarium och som då kan förklara för mig vilka NÖDVÄNDIGA modifikationer som måste göras för att användas till salt. är jätte tacksam för ett ganska enkelt och amatörmässig förklaring..

tacktack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingenting.

Men vill du få ut lite mer av karet så kanske en uppgradering av ljuset kan vara något, lite kraftigare pumpar, montera en liten skummare...

Men som sagt, du kan hiva i vatten, salt och sen lite LS så har du ett fungerande saltvattensakvarium.

Som du själv skriver så är det lättare att hantera ett större akvarium, inte nödvändigtvis ett mycket större kar, men jag tror du hade blivit mer nöjd med ett 80 liters Molly tex.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11020

Där har du en liten aptitretare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset med all säkerhet bör uppgraderas. det sitter ju bara ett 11 w kompact rör i dem. Killen min hade ett AN evolution med tre rör i o ett guppyh som han tröck ner 5 st i. Och bara i de två såg man skillnad på korallerna och främst mer watt ger ett snyggare utseende! Men beror ju helt på vad man är sugen på för koraller etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...