Gå till innehåll

Mitt 80-liters Molly-hotell


Eric lilja

Rekommenderade inlägg

Solkoraller går det att fragga/dela dom på ett smidigt sätt?

Eller är det bara förökning genom att de släpper "larver" som man kan bilde en ny koloni.

Vore tacksam för svar. :)

det "smidigaste" är att dela stenen mellan polyperna, med något verktyg.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar du den lite varige dag eller?

hur har du lagt upp matningen.

jag försöker mata lite men fler gånger..

Hur är det, för korallen över mat mellan munarna eller måste man mata varige mun?

varje mun är en egen polyp om jag fattat rätt.. jag har gjort så att jag har en lite större spruta där jag tinar 2 kuber artemia i. sen på sprutan har jag satt en bit "luftslang" och sen en bit hårt pvc rör efter det. då kan jag styra exakt vart artemian tar vägen så får solkorallen första trycket från sprutan, o det som inte fäster jagar fiskarna ifatt.!

intervallet mellan matningarna har jag inte klockren koll på.. så det blir försällan skulle jag gissa tyvärr.

mvh manne

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

väldigt smart med sprutan.. jag måste sticka ner armen i karet varige gång blir lite jobbigt i längden men har ju inte så djupt.. ska nog hittta på något annat sätt..

har hört väldigt olika om det där att de delar på maten vissa säger att alla polyper måste få mat å vissa säger att de delar på (energin) men det bästa måste vara att ge alla polyper lite mat men är ganska svårt.

Mvh Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

väldigt smart med sprutan.. jag måste sticka ner armen i karet varige gång blir lite jobbigt i längden men har ju inte så djupt.. ska nog hittta på något annat sätt..

har hört väldigt olika om det där att de delar på maten vissa säger att alla polyper måste få mat å vissa säger att de delar på (energin) men det bästa måste vara att ge alla polyper lite mat men är ganska svårt.

Mvh Eric

tanken med sprutan var att det ska vara enkelt o lätt, vilket skulle resultera i att man matar lite oftar då man slipper kladda ner armen, sen tänker jag lite på vad man kan 'råka' medföra ner i karet om man nu har armen i karet..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag blivit trött på att ha en massa fraggar ligandes i mit lilla kar så bästämde jag mig för att bygga ett litet fragkar.

Karet blev på 60L

5st t8 18w lysrör över.

Här kommer lite bilder hur det ser ut med vatten i. inte de bästa bilder men kommer bättre senare.

Jag tar gärna mot synpunkter hur jag borde förbättre det hela.

post-5009-14468919520514_thumb.jpg

post-5009-14468919520709_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...