_Manne_ Postat 14 mars 2010 Postat 14 mars 2010 Solkoraller går det att fragga/dela dom på ett smidigt sätt?Eller är det bara förökning genom att de släpper "larver" som man kan bilde en ny koloni.Vore tacksam för svar. det "smidigaste" är att dela stenen mellan polyperna, med något verktyg.mvh manne
_Manne_ Postat 14 mars 2010 Postat 14 mars 2010 själv har jag en multi dremel till detta. bara ett tips.! matar du den mycket så växer den på.mvh manne
Eric lilja Postat 14 mars 2010 Författare Postat 14 mars 2010 Matar du den lite varige dag eller? hur har du lagt upp matningen. jag försöker mata lite men fler gånger.. Hur är det, för korallen över mat mellan munarna eller måste man mata varige mun?
_Manne_ Postat 14 mars 2010 Postat 14 mars 2010 Matar du den lite varige dag eller?hur har du lagt upp matningen.jag försöker mata lite men fler gånger.. Hur är det, för korallen över mat mellan munarna eller måste man mata varige mun?varje mun är en egen polyp om jag fattat rätt.. jag har gjort så att jag har en lite större spruta där jag tinar 2 kuber artemia i. sen på sprutan har jag satt en bit "luftslang" och sen en bit hårt pvc rör efter det. då kan jag styra exakt vart artemian tar vägen så får solkorallen första trycket från sprutan, o det som inte fäster jagar fiskarna ifatt.!intervallet mellan matningarna har jag inte klockren koll på.. så det blir försällan skulle jag gissa tyvärr.mvh mannemvh manne
Eric lilja Postat 14 mars 2010 Författare Postat 14 mars 2010 väldigt smart med sprutan.. jag måste sticka ner armen i karet varige gång blir lite jobbigt i längden men har ju inte så djupt.. ska nog hittta på något annat sätt..har hört väldigt olika om det där att de delar på maten vissa säger att alla polyper måste få mat å vissa säger att de delar på (energin) men det bästa måste vara att ge alla polyper lite mat men är ganska svårt.Mvh Eric
_Manne_ Postat 14 mars 2010 Postat 14 mars 2010 väldigt smart med sprutan.. jag måste sticka ner armen i karet varige gång blir lite jobbigt i längden men har ju inte så djupt.. ska nog hittta på något annat sätt..har hört väldigt olika om det där att de delar på maten vissa säger att alla polyper måste få mat å vissa säger att de delar på (energin) men det bästa måste vara att ge alla polyper lite mat men är ganska svårt.Mvh Erictanken med sprutan var att det ska vara enkelt o lätt, vilket skulle resultera i att man matar lite oftar då man slipper kladda ner armen, sen tänker jag lite på vad man kan 'råka' medföra ner i karet om man nu har armen i karet.. mvh manne
Eric lilja Postat 14 mars 2010 Författare Postat 14 mars 2010 jo det måste ju vara lätt annars blir det lätt att man hoppar över matningen.. ska nog fundera ut något bra att mata med....
Eric lilja Postat 15 mars 2010 Författare Postat 15 mars 2010 Då jag blivit trött på att ha en massa fraggar ligandes i mit lilla kar så bästämde jag mig för att bygga ett litet fragkar.Karet blev på 60L5st t8 18w lysrör över.Här kommer lite bilder hur det ser ut med vatten i. inte de bästa bilder men kommer bättre senare.Jag tar gärna mot synpunkter hur jag borde förbättre det hela.
saltbiff Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Ser ju jättebra ut, skönt att det löste sig med lyset med! Ses på föreningen nån da
Eric lilja Postat 25 mars 2010 Författare Postat 25 mars 2010 Hej hej nu har det hänt lite igen.. har köppt en pavona caktus grön.och möblerat om lite.. Har också förstärkt cirkulationen med yterligare en pump. på 2500L/h Här kommer lite bilder på hur det blev.
Rekommenderade inlägg