Gå till innehåll

Hur gör ni med Karantänskar?


petrol

Rekommenderade inlägg

En variant som jag provat är att koppla ett mindre kar till huvudkaret. Pump till karet från hks(huvudkaret) sump och ytavrinning tillbax. Typ som ett refugium. När det blir aktuellt med karantän kan man lätt stänga av pumpen från hk och bara köra på intern cirkulation. När karantäns perioden är över kan man antingen bara starta systemet igen, eller göra som jag gjorde. Byta allt vatten.

Kan tillägga att jag bara hade nån sten i, macro alger och mycket cirkulation, för att det inte skulle sammlas en massa skit i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant! Men då krävs dubbel ytavrinning.. en till sumpen och en till Karantänskaret.. Borde man inte kunna koppla på ett karantänskar mot sumpen istället för akvariet? Hmm.. Utan ytavrinning bara slangar mellan sump och karantän.. Om strömmen går så stannar nivån i karantänskaret som den i sumpen eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar lösningen helt klart smiley1.gifFunkar det att få bra fördelning mellan karen så att båda avrinningarna är igång samtidigt? (För att ha så hög kvalite som möjligt på karantäns vattnet när det börjar bli dax)

Att sedan bara köra intern cirkulation på karet är ju nästan ett måste, spec om man ska medicinera lr är orolig för annan smitta. Hur stort är karantäns karet? Om detär för stort blirdet nästan slöseri med kapacitet istället om det bara står tomt när behovet inte finns.Men lagomt stortför att fylla på med osmosvatten och sedan bara "spä" genom hela systemet borde hålla kvaliten på topp även i huvudkaret? eller är jag ute och cyklar smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

he he hadde jag haft ett kar tomt så hadde det defenetift kommit i anna fisk i det kan sbara inte låta ett kar stå tomt med vatten å alt

Inget vatten...? Karantänsakvariet töms ju när det inte är i bruk. Ungefär som ett vattenbyte i det stora systemet fast vattnet brukas i karantänskaret tills det inte behövs längre...Men lite lyxigt äre nog smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det karet jag hade som karantänskar va på 50-60L. Tyckte det va lagom stort. Men man kan ju alltid låte det dubbla som fraggkar. Och när man behöver det bara plocka ut fraggarna. Jag körde fish only då så det va ont om koraller.

Hmm... man kanske skulle kunna bygga nån annordning som gör det lätt att plocka ut fraggarna.

Angående fördelningen mellan karen så va det jättelätt att ställa in. Kan ju nämna att jag hade ganska grova rör på avrinningen. Tror det va 62mm hål eller nått om jag inte minns fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PETROL: Den funkar med... mer eller mindre samma sak. Jag hoppas att det är en avrining du har ritat och inte en hävert. Kan ju sluta illa om strömmen går.

Skälet till att jag hade mina brevid varandra var för att min bänk rymde båda, rampen täckte båda samt attpå mitt dåvarande jobb hade mer eller mindre fri tillgång på pvc rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är väl inte lika smart... Låter tjaffsigt eftersom det inte får läka vatten till huvudsystemet. En liten öppning skulle vara lättast att täta men då blir det kanske problem med cirkulationen istället när utrymmet inte används. Det går ju alltid att göra en extra stor sump, men dom flesta vill nog använda sumpen i sin helhet ostört eftersom det har en tendens att bli rätt fullt med prylar tillslut..

Gillar iden helt klart men bara om karet står i inbyggt, sumparna ska inte synas tycker jag. Oftast är det baraakvaristen som uppskattar griseriet som pågår där smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...