Gå till innehåll

Poly-Filter, endast för USA eller?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Efter att ha krockat på referenser till "poly-filter" på RC ett antal gånger så började jag bli nyfiken och bestämde mig för att prova.

Ca en vecka efter beställningen så har filtret nu dampt ner i brevinkastet.

Vad gör dethär filtret så intressant? Jo det är en relativt udda egenskap, filtret byter färg efter vad den absorberar.

Först tyckte jag att det lät för mycke TV-shop men när även Rc´s kemiguru gick i godo för vissa av filltrets egenskaper så var jag tvungen att prova.

Filtret absorberar metaller, amonium, aminer, lösningsmedel och organisk föroreningar.

Metallerna skall den tydligen vara bäst på medans om organiska föroreningarna var lite mer tveksamma.

Det skall dock inte vara några problem med att den tömmer karet på spårämnen(hur de nu sen fungerar;))

Man skall dock inte dosera spårämnen/vitaminer medans filtret är i användning.

Färgskiftningarna skall vara som följer(tar några exempel)

Koppar, blå till mörkblå.

Järn, orange.

Aluminium, knallröd.

Amonium, aminer, Gul.

Så nu är det öppet för diskution/debatt, har någon annan redan provat så skriv gärna om era erfarenheter.

Har ni dålig fantasi så kan jag komma med några frågeställningar.

Gör filtret verkligen nytta och när, bara vid katastrofer eller även i normal drift?

Finns det några nackdelar?

Filtermediat är inte helt nytt så varför har det inte hittat till sverige än?

Blev NiXoN blåst med ännu en "magic fix" som skall lösa alla problem inom saltvatten;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kapat till en bit som passar in i mitt fosfatfilter fr509, typ som dom blåa filtermattorna som kommer orginal.

Själva materialet är ungefär som en grov skrubbsvamp med någon form av beläggning.

Jag har inga direkta bekymmer som det är nu men tänkte ändå testa för att se om det skulle finnas nåt i vattnet, dvs mer som en indikator.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det gått ett tag och filtret har inte fått någon annan färg under tiden än brun.

Det är dock intressant då jag har 2 förfilter som tar partiklar, dom är båda finare än Polyfiltret men har inte alls blivit bruna på samma sätt.

Brun färg skall tydligen var organisk förorening, sen om det bara är en omskrivning för skit så må så vara.

Jag kommer att ha polyfiltret på hylan som backup vid eventuella katastrofer eller oklara lägen...

Får jag tid och ork så skall jag nog prova hur den reagerar med något kopparbaserat(i ett separt kärl).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...