Gå till innehåll

Lego med akvarium


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Bakgrund:

Eftersom jag inte gjorde plats för osmosreserv i sumpen så köpte jag en kökslucka och satte en 25l dunk i denna. På skåpet tänkte jag sätta ett akvarium med mått liknande skåpets. Så här:

attachment.php?attachmentid=42914&d=1264546099

Det tog inte lång tid tills jag blev sugen på att det skulle vara ett salt projekt.

Att koppla ihop systemen till sumpen skulle kosta ganska mycket. PVC rör skulle kosta 1000kr och beroende på om jag borrar eller ej, +/- 1000 kr till. Vill man ha en bakgrund sand och sten så blir det lika mycket till.

Som ni ser på bilden har jag ett akvarium på plats. Kostnad 0 kr. Det är ytterst suboptimalt. Högt och inte alls djupt. Detta begränsar karets användningsområde och gör att jag inte vill lägga så mycket på det.

Jag vill alltså inte lägga så mycket pengar på detta projekt, men vill ändå ha ett litet sidoprojekt som man kan titta lite i. Tänder på tanken att det är "sammankopplat" med RSM systemet. Alltså någon form av utvidgning av det marina ekosystemet.

Alternativ:

Det hade krävt borrning/överrinning för att köra det som fraggkar och höjden gör det svårt. Kan inte precis bygga sten på höjden heller.

Har funderat på att ha någon cool firre eller försöka få yngel, men detta är inte heller optimalt. Karet är litet och fisken skulle inte få några större längder att röra sig på, bara höjd. Borrning/överrinning hade krävts för att föra bort skräp till skummaren i min RSM sump. Skummare och annan teknik hade inte blivit bra i karet. Bla därför gillar jag tanken på att koppla ihop på något sätt.

Det jag är inne på nu är att ha det som en odling av makroalger och kanske lite mjukkoraller. Lite lättare saker som inte kräver så mycket ljus. Just det, jag har att RSM luckan ovanpå då de har samma mått. Alltså 2x55w PC.

Systemen skulle kunna kopplas ihop med två identiska doserpumpar som flyttar lika mycket vatten i motsatt riktning. Från nya karet till skummaren i sumpen och den andra pumpen från returen i sumpen till nya karet.

Grotechen doserar max 2l per dygn vilket är ett ganska lågt utbyte. Kanske inte tillräckligt för att skumma ett 90l akvarium? Det tas bort 2l oskummat vatten och tillförs 2l skummat vatten per dag. Fördelen är att om det råder lite obalans mellan de två pumparna hade jag kunnat märka om det var på väg att svämma över.

En annan pump doserar upp till 4l per timme. Här kan man ställa in lite lägre värden med. Fyra liter i timmen är ju helt ok, men risken för översvämning är större.

Med sten, sand och tillräcklig cirkulation hade kanske systemet utan fiskar (?) kunnat vara självgående utan skummare. Om man sen då mer eller mindre byter 2l om dagen eller 4l i timmen, skulle detta mer vara ett plus.

Fördelar:

  • Makroalgodling till foxfisen
  • Utbytet mellan karen skulle vara bra då det till det nya karet tillförs skummat vatten och näringsämnen, i karet skulle näringsämnen tas upp av makroalger och mjukisar.
  • Ett litet projekt för sinne och själ
  • Ökad vattenvolym och LS
  • Gynnad tillväxt av småkryp osv
  • Pengar läggs på kunskapsutveckling kring marinbiologiska processer och ekologi istället för horor och knark

Det är lätt att dynga ner sig i akvarieprojekt, och tankarna blir lätt förblindade av entusiasm. Vad säger ni, är jag helt fel ute eller hade det kunnat vara något att ha?

Som det är nu så står ett tomt akvarium enligt bilden ovan. Vad som är ju roligare. Vad hade du gjort? Tips tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...