Laggeman Postat 19 juli 2010 Postat 19 juli 2010 De beskrivs väl inte som svåra för inget antar jag.Tråkigt, men du får satsa på någon annan lite lättare korall istället.
Nordin Postat 4 december 2010 Postat 4 december 2010 tänk på att öka belysningen gradvis nu när du har köpt en ny ramp som är så pass mycket kraftigare än din förra belysning, annars kan du bränna/skada koraller och invånare i akvariet .
Luddox Postat 4 december 2010 Författare Postat 4 december 2010 Tack för tipset. Ja, jag är inne på att köra MH kasnke 4-5 timmar i början och sedan troligen bara det ena paret av T5:orna.
Luddox Postat 12 december 2010 Författare Postat 12 december 2010 Åter hög tid för en uppdatering..Närmar mig nu så sakteliga ettårsjubileum. I grunden har allt fungerat bra, bl a har inte en enda fisk varit sjuk eller avlidit (Däremot växer de så det knakar..) Mina två kirurger A Nigricans och P hepatur börjar nu bli väl stora för karet. De problem jag haft rör mer korallerna, där en allt för varm lägenhet under sommaren gjorde stor skada. Tror dock också att för mycket nitrat/fosfat och lite svag belysning spädde på problemen. Detta eftersom återhämtningen under hösten gått trögt. Nu har jag dock startat med Biopellets (sedan 4 veckor) samt köpt en riktigt ljusramp (Giesemann 4x54W T5 + 2x150 W MH) . Det märks att dessa åtgärder nu börjar bära frukt, då gamla och nya (tack för fraggarna Lotta) koraller växer bättre. Dock verkar min blåbenade eremit ha fått smak på vissa korallpolyper, så han får nog lämna karet inom kort. Beståndet utgörs nu av:Koraller:4 Flakmontipora och en "grenvariant"1 Favia2 Euphyllia3 Seriatopora hystrix1 Acropora Tricolor1 Caulostrea1 Sinularia flexibilisRyyggradslösa:2 Putsarräkor1 Eremit Blue leg1 Turbosnäcka2 stora rörmaskar (fripassagerare)Mängder av små rörmaskar (fripassagerare)1 Scutus-snigel (fripassagerare)Ett antal glasrosor (därav inköp av en C Rostratus, får se om det hjälper)Fiskar:1 A Nigricans (börjar bli för stor)1 P Hepatus (börjar bli för stor)1 Z Flavescens1 C Bispinosus1 Picassotryckare1 Salarias1 V Puellaris2 A Ocellaris 1 C Rostratus
garfish Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Fina bilder du tar, fiskarna ser ut att må prima... /Gustaf
Luddox Postat 12 december 2010 Författare Postat 12 december 2010 Tack.Ja, de verkar trivas väldigt bra. Bl a tre kirurger utan i stort sett en enda prick på ett år utan UVC borde tyda på en rätt OK livsmiljö..
lottac Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Hej!Ser jätte fint ut Mats! Väldigt fina fiskar!
Luddox Postat 14 december 2010 Författare Postat 14 december 2010 Tack. Din A Tricolor verkar trivas tror jag..
lottac Postat 15 december 2010 Postat 15 december 2010 Tack. Din A Tricolor verkar trivas tror jag.. Det ser ut så! :-)
Luddox Postat 17 april 2011 Författare Postat 17 april 2011 Nu är mitt RIO 300 nedlagt och jag har gått vidare till detta https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38062Det har varit ett mycket lärorikt år för mig. En otrolig utveckling av hobbyn har ju skett sedan min första saltperiod under tidigt 80-tal.
Rekommenderade inlägg