Gå till innehåll

Mg som sjunker snabbt, jag begriper inte!?


Sune

Rekommenderade inlägg

Jag har alltid sett till att ha stabila värden i karet men senaste tre(!) dagarna så har Magnesium halten störtdykt!

Jag mätte i söndags 1300mg/L, det brukar jag ligga på med Mg+ i ballingburken.

Mätte i tisdags då hade det sjunkit till 1250mg/L, oj tänkte jag nu har jag missat något, tredubblade ballingtillsattsen till 180ml och tänkte att nu ska det väll ordna upp sig till normal nivå.

Mätte ikväll och fick 1200mg/L!!!!

Vad är det som gör denna snabba förändring??

Det ända som har varit annorlunda i burken är att min dotter hade sönder min rosa hysterix till massa småfraggar och en acropora fick lite stryk oxå.

Mitt system består av två burkar 160L+375L som går till samma sump, men det är bara 166 som jag har koraller i (sps, lps, mjukisar, skivor, knappar mm mm) 375 är bara fylld med sten då jag inte har någon vettig belysning ännu :(

Övriga mätvärden idag:

Nitrat: 2,5mg/L (saliferts)

Fosfat: 0,015mg/L (JBL)

Kalcium: 440mg/L (saliferts+tropic-marin)

Alk: 8dH (saliferts)

Magnesium: 1200mg/L (saliferts+tropic-marin)

pH: 8 (visocolor alpha)

Salt: 1,026 (refraktometer)

Temp:26grader (gissa det du...)

Det här är mina standardvärden (som hålls med en ballanserad Balling) förutom Mg som brukar ligga på 1300mg/L.

Har buffrat på med 100g MgCl2 x 6 H2O och kommer fortsätta så i fem dagar för att komma upp i rimlig nivå.

Men vad kan ha orsakat den "plötsliga" sänknigen, jag har inte råkat ut för detta tidigare!?

MVH Danne (som ska ta en fredags grogg nu som tröst)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid sett till att ha stabila värden i karet men senaste tre(!) dagarna så har Magnesium halten störtdykt!

Jag mätte i söndags 1300mg/L, det brukar jag ligga på med Mg+ i ballingburken.

Mätte i tisdags då hade det sjunkit till 1250mg/L, oj tänkte jag nu har jag missat något, tredubblade ballingtillsattsen till 180ml och tänkte att nu ska det väll ordna upp sig till normal nivå.

Mätte ikväll och fick 1200mg/L!!!!

Vad är det som gör denna snabba förändring??

Det ända som har varit annorlunda i burken är att min dotter hade sönder min rosa hysterix till massa småfraggar och en acropora fick lite stryk oxå.

Mitt system består av två burkar 160L+375L som går till samma sump, men det är bara 166 som jag har koraller i (sps, lps, mjukisar, skivor, knappar mm mm) 375 är bara fylld med sten då jag inte har någon vettig belysning ännu :(

Övriga mätvärden idag:

Nitrat: 2,5mg/L (saliferts)

Fosfat: 0,015mg/L (JBL)

Kalcium: 440mg/L (saliferts+tropic-marin)

Alk: 8dH (saliferts)

Magnesium: 1200mg/L (saliferts+tropic-marin)

pH: 8 (visocolor alpha)

Salt: 1,026 (refraktometer)

Temp:26grader (gissa det du...)

Det här är mina standardvärden (som hålls med en ballanserad Balling) förutom Mg som brukar ligga på 1300mg/L.

Har buffrat på med 100g MgCl2 x 6 H2O och kommer fortsätta så i fem dagar för att komma upp i rimlig nivå.

Men vad kan ha orsakat den "plötsliga" sänknigen, jag har inte råkat ut för detta tidigare!?

MVH Danne (som ska ta en fredags grogg nu som tröst)

Huga... Det ter sig lite konstigt när du håller på med balling Light med Mg.

Jag har själv haft stora problem med att Mg pendlat mellan 1100 - 1400. Jag har buffrat flera ggr för att få det i balans ochkör numer balling light för att ha koll.

En förklaring jag fått är att kalkalgerna har explodera och börjar konsumera utav bara helv**e...

Hur ser det ut på den fronten för dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja inga kalkalger som ökat markant, men när du säger det så har jag fått en ökning av macroalger sista tiden (okänd sort)

Annars så har det varit "Balling Light" i tre dagar bara annars är det en ballanserad lösning, dvs original Balling med tillsatt Magnesium.

MVH Danne (som tog en Mackmyra special 03 istället ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MVH Danne (som tog en Mackmyra special 03 istället ;)

Prova en 18-årig The Glenlivet... Återställer min obalans :smiley17:

Om inte det hjälper så se till att Mg nivån inte dyker mer bara... det är jobbigt att få den att ligga konstant igen... Jag har använt på tok för mycket Mg-preparat för att tycka att det är värt det... Det har tömts burkar på löpande band...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...