Gå till innehåll

Swirler Stein


pkarl

Rekommenderade inlägg

Hej! Har funderat på att bygga en Swirler Stein (seaswirl) efter att ha läst om det på reefcentral. Nu undrar jag om det är någon här på forumet som har byggt en sådan?

Vad jag har förstått så använder man sig av en motor till mikrovågsugn till bygget. Vad jag undrar över är var man får tag i en sådan, förutom eBay.

/Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en sådan som är med i RC tråden, funkar bra faktiskt.

Har skrivit lite på min blog om mitt bygge samt så finns de ett par videosnuttar på hur det fungerar.

Först testade jag en sån variant som Laggeman refererar till och det fungerade sisådär, lite för ljudligt och klumpigt.

Kort sagt så slår Rc varianten den med hästlängder när det kommer till praktisk implimentering.

Gamla motorer hittar man på returstationer, vissa är tillmötesgående andra inte.

Ebay är nog enklast i längden...

Vill man ha nya motorer så finns de på Elfa, dom "lämpliga" jag sett drivs med ac och kostar några hundralappar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en sådan som är med i RC tråden, funkar bra faktiskt.

Har skrivit lite på min blog om mitt bygge samt så finns de ett par videosnuttar på hur det fungerar.

Först testade jag en sån variant som Laggeman refererar till och det fungerade sisådär, lite för ljudligt och klumpigt.

Kort sagt så slår Rc varianten den med hästlängder när det kommer till praktisk implimentering.

Gamla motorer hittar man på returstationer, vissa är tillmötesgående andra inte.

Ebay är nog enklast i längden...

Vill man ha nya motorer så finns de på Elfa, dom "lämpliga" jag sett drivs med ac och kostar några hundralappar.

//NiXoN

Hej!

Tackar för svaret. Får nog ta och beställa från eBay ialla fall, om jag nu inte hittar någon gammal micro som jag kan ta delar ifrån.

Prövade även alternativet som Laggeman referar till, men som du påpekade, så låter det för mycket.

/Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Det blev inte så värst mycket gjort när jag senast skrev det här inlägget. Jag har dock nu blivit inspirerad igen, efter att ha sett Mattias (mekl) akvarium så jag tänkte sätta igång igen att bygga en sådan lösning.

Har nu hittat en motor på Elfa och undrar om den skulle passa?https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-541-44&toc=0

Ändrat av pkarl
Skrev fel användarnamn på Mattias....
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...