Gå till innehåll

Deltec hlp pump ovanför akvariumet?


Cathulu

Rekommenderade inlägg

HLP pumparna är så vitt jag kunnat läsa mig till inte sådana att de suger till sig vattnet om de går torra. Det skulle med andra ord gå, men du får prima den manuellt var gång den stannar. Koppla den på en jordfelsbrytare som löser ut vid händelse av strömavbrott, så borde det vara lugnt... Men det är en opraktisk lösning så till vida att du kommer få prima den var gång den ska startas. Om möjligt hade jag löst det så att insuget hamnar minst 25% under vattenytan i alla fall. Det borde få den att väsnas, men starta, och har den bara börjat pumpa suger den igenom luften rätt fort... (Däremot känns det som om att i fall det går att montera pumpen delvis under vattennivån borde det även gå att montera den helt under vattennivån. Det borde även gå att montera den på högkant...)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja så länge det inte kommer in luft i huset eller i rören vid stopp så borde den väl starta utan att primas? Är ganska säker på att jag sett en dansk som hade ett stort kar med hlp-pumpar ovanför ytan och jag har för mig att han skrev att det funkade bra, jag kan dock ha fel, det var åtminstone 5-6år sen gissar jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...