Cathulu Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 Är det möjligt att ha en deltec hlp pump ovanför akvariumet.Skulle den kunna suga upp vattnet.Jag har lite utrymmesbrist, men har lite utrymme ovanför . Citera
-=Mr_B=- Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 HLP pumparna är så vitt jag kunnat läsa mig till inte sådana att de suger till sig vattnet om de går torra. Det skulle med andra ord gå, men du får prima den manuellt var gång den stannar. Koppla den på en jordfelsbrytare som löser ut vid händelse av strömavbrott, så borde det vara lugnt... Men det är en opraktisk lösning så till vida att du kommer få prima den var gång den ska startas. Om möjligt hade jag löst det så att insuget hamnar minst 25% under vattenytan i alla fall. Det borde få den att väsnas, men starta, och har den bara börjat pumpa suger den igenom luften rätt fort... (Däremot känns det som om att i fall det går att montera pumpen delvis under vattennivån borde det även gå att montera den helt under vattennivån. Det borde även gå att montera den på högkant...)B! Citera
MattiasN Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 nja så länge det inte kommer in luft i huset eller i rören vid stopp så borde den väl starta utan att primas? Är ganska säker på att jag sett en dansk som hade ett stort kar med hlp-pumpar ovanför ytan och jag har för mig att han skrev att det funkade bra, jag kan dock ha fel, det var åtminstone 5-6år sen gissar jag... Citera
-=Mr_B=- Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 Eftersom du har ett hål i ovankant på returröret bryter du häverten, och byts strömen då står pumpen torr... Och väljer du att inte ha det hålet kommer akvariet att vara tomt, häverten bruten, och sumpen översvämad. Och pumpen torr.B! Citera
Cathulu Postat 23 februari 2010 Författare Postat 23 februari 2010 Tanken är att jag ska ha en close loop och både inloppet och utloppen kommer ligga under vattenytan. Citera
-=Mr_B=- Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 Då ska den bara primas första gången äch är sen underhållsfri fram tills det att man plockar loss den för rengöring.B! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.