Gå till innehåll

Ett år har förlutit - Hej Fisksoppa


libben

Rekommenderade inlägg

Ja, det slog mig mer och mer nu att jag har en fisksoppa, om än en fin sådan.

Det var mycket fisk för länge sedan, men så länge jag hade utrymme för de mer simkunniga så har jag känt att det inte varit något hinder.

Men nu inser man ju verkligen vilken fisksoppa man skapat. Och även om jag tar bort 6-8 fiskar så är det fortfarande en fisksoppa tyvär. Det jag saknar lite är lugnet i burken, att se en fisk som cruisar runt, just nu är det lite väl mycket action varje gång jag tittar i burken, de får alltid mat när jag är i närheten så de är rätt frenetiska av sig varje gång jag är i närheten.

Listan som sammanställs nedan ser ju väldigt stor ut, och det är den med all rätta. Men 9 av fiskarna är ju inga som simmar gärnet.

Två av fiskarna är planerade sedan länge att åka ut, kejsaren och en av hökfiskarna. Tyvär har jag haft väldiga problem att fånga kejsaren och sätta henne i sumpen. Men hökfisken går redan där som tur är.

nåväl, här kommer min fisksoppa.

3x - Ecsenius bicolor

1x - Salarias fasciatus

2x - Amphiprion perideraion

1x - Amphiprion clarkii

1x - Genicanthus lamarck

1x - Centropyge potteri

1x - Centropyge eibli

1x - Centropyge flavissima

1x - Labroides dimidiatus

1x - Halichoeres marginatus

1x - Halichoeres chrysus

2x - Pseudocheilinus ocellatus

1x - Macropharyngodon negrosensis

2x - Chromis viridis

1x - Siganus magnificus

1x - Cirrhitichthys aureus

1x - Cirrhitichthys falco

1x - Neocirrhites armatus

1x - Oxycirrhites typus

1x - Acanthurus olivaceus

1x - Pterosynchiropus splendidus

Tanken är väl att få bort Aureus, Falco, 2 Chromisar, Lamarck och 1 E.Bicolor.

Sen står jag i valet och kvalet mellan clownerna, clarkin eller Perideraion. De har inget att bo i dock, Paret har tytt sig mot ena stenens kant, där även clarkin mutat in sitt revir, men de låter iaf bli varandra.

När jag väl blivit av med dom så har jag ju fortfarande en hel del fisk kvar. Är lite sugen på att bli av med dusky wrassen, är riktigt fin och stor men känner nog att jag ska nöja mig med oliveausen och foxfacen som de större fiskarna, inte för att foxfacen blir så mycket större i dagsläget, men känner att jag nog bara vill ha oliveausen som den större fisken i burken.

På så sätt har jag nog skapat lite mer lugn i burken när jag väl fått iväg detta.

Nåväl, nu får ni sätta igång och dissekera mig !!!

Vad är eran tanke när ni läser allt detta?

Själv tänker jag, när ska jag flytta och hur jobbigt kan det vara att göra 400 liter i vattenbyte några gånger per år. Måste ju gå större och lägga ner mer energi på att verkligen bygga upp en bra bas för många olika fiskar att skapa sina revir i. Har ifs mitt datorbord i datorrummet som jag byggt själv i ek på 265x85 cm. Kanske riva ner datornhörnan och skaffa laptop enbart och sätta ett saltvattenskar där med fish only inriktning och massa skivisar och något annat mjukt "drömmer sig bort".

Gammal bild på akvariet, med fiskar som kommit och slussats vidare. Ska dock ta nya bilder imorgon har jag tänkt för det ser lite annorlunda ut numera.

http://img.port79.se/galleries/misc/Saltwater540/content/bin/images/large/IMG_9021.jpg

540 liter 150x60x60

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...