hbmannen Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 enkel fråga.. ska man försöka bygga in så mycke som möjligt i karet,? eller är det bättre att försöka sig på att bygga en sump??tacksam för förslag Citera
JustJohnny Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Tja jag ångrar inte att jag byggde en sump, men det beror självklart på hur pass avancerat bygge man vill ha. Det är kanon för att gömma saker i och för dosering av olika ämen. Dessutom så ökar det ju vattenvolymen och har man som jag ett ganska litet kar så kan det vara rätt viktigt. Personligen så kör jag även med mangrove plantor i sumpen och ett refugium för odling av macro alger som tar upp näringsämnen/gifter i vattnet. Det är lite jobb att få till men det tycker jag det är värt. Vill man däremot bygga enkelt så kan man få ett väl fungerande system även utan sump. Det finns ju bra påhängskummare som man kan använda osv. Lite input från mig, hoppasdet hjälper.Mvh Johnny Citera
Taipan Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Håller med ovanstående talare, jag är nog lite mer åt sump hållet. Dom bästa prylarna(som man ska satsa på) passar bäst i en sump. Behöver dock inte vara någon inveklad historia med olika avdelningar o så. ett vanligt helglas akvarie duger o ställa grejerna i. Citera
Nito Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 jag håller på med ett 575 liters med sump och kör nu ett 105 liter med skummare, värmare, två pumpar och det ser för jä*ligt ut.det är klart att med en större burk så hamnar inte allt i direkta blickfånget men, nä, det ska vara sump! Citera
hbmannen Postat 26 november 2004 Författare Postat 26 november 2004 Låter som ja får ta och bli lite mer påläst och börja bygga mig en sump.ja har ett 375L kar. xtra. kan man få för stor sump?? låter iof som en j*vligt dum fråga. men vafasen man lär inte om man inte frågar Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.