Gå till innehåll

RedSea C-Skim 1200 Deluxe


BoZMaN

Rekommenderade inlägg

Okej, nu behöver jag verkligen er hjälp på detta forum.

Min Tunze 9100 gav precis upp och jag är i lite panik efter en ny skummare till mitt 550l + 200l sump. Jag har allt inbyggt i en vägg så ljudnivån är inte så mycket som jag bryr mig om. Men nu till problemet. Jag hittade skummaren som ni ser i rubriken på pwss.nu och lade en order omgående, men nu börjar jag fundera om det är vad jag verkligen behöver. Jag har 8 fiskar, ett par sjöstjärnor, några eremiter. Ett brun xanthia som håller på att ta över ett hörn av karet samt en Mjukis som är ca 25" i toppen (dvs, den håller på att växa ur karet fullständigt). Men som sagt, är det lite overkill att ta till denna skummare, ska jag sikta på ex "1000 multi sl" som är en något billigare skummare, men är den bättre? Har någon här någon erfarenhet av red seas skummare, oavsett om det är en prizm eller om det är denna c-skim 1200 deluxe? Hoppas att ni kan hjälpa mig i mitt beslut.

Mvh

Anders Häll

Luleå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , är det verkligen en c-skim 1200 deluxe du beställt? hittar inte den hos PWSS , RS c-skim har jag bara sett lite på you tube och en sprängskiss på , och den värkar vara väldigt bra och har en del smarta lösningar , mvh stefan

Precis den jag har beställt, den låg dock inte under red seas avdelning utan under övriga skummare. Jag gillade utseendet på den samt att den har en rengöringsprocess som man kan köra för att få en bättre skummningseffekt.

Men jag är fortfarande osäker på om det inte är overkill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser mycket trevlig ut den skummaren. det e bra med overkill så kan man uppgradera utan o behöva köpa allt nytt igen ;). sen e det väl ingen nackdel o ha bra skummning i karet.

sen har du ju ändå 750 liter vatten i ditt system

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , ja den är bra ,det är bättre balans på rotorn när det är pinhjul , istället för trassel hjul ,det är en sicce pump , den sitter på en mängd olika skummare tex ATI och Tunzes bla , gör en sökning på sicce så hittar du en mängd olika skummare med just den pumpen , så jag tycker den är prisvärd , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej.

Ohh nu händer det saker. PWSS har lagt paketet på posten, snart så kommer det uppackningsbilder mm på denna skummare. Känns lite som om jag kommer vara först i Sverige med denna skummare. Så då är det inte mer än rätt att ni också får vara med om igångsättande av en till synes mäktig skummare med många features. Håll tummar att paketet är framme imorgon.

/Bosse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jahaja, då hade den kommit med posten. Paketet hade kommit fram välbehållet, väl intejpat och inplastat som sig bör från PWSS. Inte en skada som jag kunde se. Hem och packa upp den. Bara för att hitta nivåmaten först. kul liten extrapresent till mig själv. Bra att kunna komma bort längre stund än ett par dagar. Nåja vidare i paket skörden så ser man toppen på kartongen med denna red-sea skummare. Kartongen är stor nog för att svälja grannens schäfervalp utan att röra på sig. Transportskadad...

Jaja.. packa vidare bara för att se att skummaren är väl skyddad inuti en kokong av frigolit. Plasten flyger, tejpen rivs, wellpappen flyger ut i hallen. Fram med skummaren. Jisses vilket as till skummare. Den är en halv meter hög med skummarkoppen. Oberservera här att jag lämnar en Tunze 9002a som är en dvärg i jämnförelse. Nu jäklar ska vi installera. Hmm, den går inte in i sumpen. Jag har inte kollat måtten så noga. Jahaja, väggmontering it is... Jag har inga plaströr som transporterar vattnet tillbaka till karet, jag har ingen pump som ger vatten till skummaren. (Glömde). Jaja, till akvariecenter för att handla pump, till Comfort för att köpa plaströr. Hem och knåpa. Väl upphängd på konsoler på väggen, pump inkopplas, plaströr kapas och monteras ihop. Start dags. Fyller vatten. Kram öppen. Vatten rinner ut på golvet i en hastighet av 3500 liter i timmen... Panik!!!

Nu efter ett antal torktimmar senare så brummar skummaren på riktigt fint, den spolar över lite då å då men beter sig på det hela taget som en mycket kompetent skummare ska göra. Jag misstänker att den får lite för mycket vatten från pumpen men det ska jag testa att reglera ikväll. Jag kommer även att lägga upp unboxing bilder mm på skummaren om inte ikväll så snart. Hoppas att den inte har svämmat över nu när jag är på jobbet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Tja, Var på akvarieleasing i måndags och köpte några fragger dom hade meckat in en c skim i sin stora fisk/korall burk och hade bara lovord att säga om den (dom har också betydligt dyrare skummare) helnöjda tydligen . När kulorna finns ska jag köpa en själv. Cool design och prisvärd som jag ser det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...