Gå till innehåll

Tillsatser i "vanligt" kar?


Curtus

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har funderat lite fram och tillbaka.

Mitt kar puttrar på bra, sakerna växer och färgerna är helt OK. Men skulle vilja få till det där lilla extra och framför allt så skulle jag vilja att dom koraller som var gula när jag fick dem blev gula igen och inte som nu, olika nyanser av grönt.

Näringsvärdena i mitt kar är inte skyhöga heller. Nitrat på 0,5 och Fosfat omätbart med Saliferts tester.

Tillsattserna jag använder i dagsläget är FM UltraMin-S och Ultra Organic.

Min fråga är då vad man skulle kunna experimentera med för tillsatser för färgernas skull?

Har själv funderat på Zeospur2.

Vad rekomenderar ni som är lite mer kunniga på zeolit-systemens preparat?

Om jag skulle börja dosera Zeospur2 skulle dom två FaunaMarin preparaten jag har räcka för att tillgodose korallernas näringsbehov, eller bör jag väga upp med nått annat?

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det stenkoraller som färgat om från gult till grönt så kan det vara avsaknaden utav resten av zeovit-produkterna. Är inte helt insatt i det så, men att dra ner närigsnivåerna så långt så man skalar av korallens yttersta lager och visar dess inre eller nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis det stämmer, det är Sps:er vi pratar om.

Dom gula korallerna som jag nämner är koraller som är köpta från Zeovit-system där dom var gula och sen när dom kommer till mig (med något högre värden) så blir dom gröna.

Zeospur2 som jag nämner är ju en produkt som ska reducera zooxantellerna i det yttersta lagret som jag förstått det. Och om jag fattat rätt så ska väl detta blotta den gula färg som dom hade från början.

Men vet inte hurpass bra det funkar iom att jag inte kör zeovit-systemet fullt ut. Sen om jag behöver komplettera med något så jag inte svälter ihjäl korallerna. Eller om dom klarar sig med mina tillsattser av UltraMinS och UltraOrganic.

Mvh Patric

Är det stenkoraller som färgat om från gult till grönt så kan det vara avsaknaden utav resten av zeovit-produkterna. Är inte helt insatt i det så, men att dra ner närigsnivåerna så långt så man skalar av korallens yttersta lager och visar dess inre eller nåt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...