Gå till innehåll

Tozze´s 37L


tozze

Rekommenderade inlägg

Hej!

Då var det dax för mig att kliva in i saltvattensvärlden:)

Det kommer antagligen dyka upp en massa frågor som kanske kan besvaras av någon kunnig.

Jag fyllde upp mitt 37 liters akvarium igår, lade även i lite ls.

ls: 3.8 kg

temp: 26 c

salt: 1.023

Ska saltet upp lite mer eller?

när kan man befolka med en "städpatrull"?

än så länge så har vi bara sätt 2 st levande djur, ser ut som små sjöstjärnor fast med långa smala armar/ben lite spindel liknande, ska rota lite i artregistret.

mvh/Tozze

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Sjöstjärnorna ni har hittat är förmodligen ormsjöstjärnor.

Angående när man ska lägga i städpatrull så ska du vänta tills du haft en nitrit-topp. Den brukar komma ca. 3-4 veckor efter att man har lagt i stenen.

Salthalten bör du kanske höja till 1,025, men jag anser dock att det inte är någon större fara på 1,023.

Och sen så föreslår jag att du läser denna.

Så att köpa ett nitrit-test skulle inte vara en dum ide och lycka till!

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja en sån kanske det är.

Jag har nitrit och kh test.

Ska fixa lite sand tänkte jag, kan man lägga i det nu eller finns det några restriktioner på det. Kan ju alltid hoppas på att det kommer med lite liv då:)

Tack för snabbt svar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå igen!

Vet nån vad det här kan vara?

ser ut som någon slags rörmask, den kommer ut och spanar lite, men blir den rädd så åker den in på ett ögonblick.

ursäkta kvaliten på bilderna (mobilen).

Mvh/Tony

post-5018-14468919486531_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det får du ju se på tempen som sagt. 27 är väll lite högt men inget farligt. När det kommer upp mot 30 så blir det farligt.

Men jag hade inga problem med tempen annat än på sommaren (jag körde fläkten sålänge belysningen var tänd) och på sommaren fick jag köra med luckan lite på glänt.

25 grader är ju det man ska sträva efter men 27 är ingen fara vad jag märkt iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, tänkte köpa 2 minifläktar på kjell&co å trycka in under huven, hitta lite utrymme som inte var upptaget :)

såg precis en liten gul/orange räka av nått slag,, hihi måste snorkla runt lite på artregistret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror som sagt inte att det är dumt att testa ett par extra fläktar. Molly hotellet är de samma problem med. Blir oxå himla varmt. Men inget jag haft i det verkar ha lidit. allt har vuxit osv. Sen dog visserligen sps:erna men det hade att göra med att de ville ha mer strömt o fräschare vatten än vad jag gav dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...