Gå till innehåll

RSM egna överrinning, någon som testat?


liljeros

Rekommenderade inlägg

halloi!

någon som testat denna?

RS5335_99.jpg

"The accessory kit fits neatly in to the back of all MAX models and allows for the use of chillers, external filters, UV sterilizers etc. The accessory kit prevents hose kinking and reduced water flow or a buildup of pressure on ancillary equipment. Locking nuts hold hoses firmly in place. The accessory kits are designed for use with 5/8” pipes"

http://www.marinedepot.com/Red_Sea_Max_130_130D_and_250_Aquarium_Accessory_Kit_Upgrade_Saltwater_Aquariums_Complete_Kits_Accessories-Red_Sea-RS5335-FIAQCKAC-vi.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja den är nog bra om man skall ha en kylare eller fosfatfilter, däremot så funkar den inte med en sump(bara så ingen missförstår).

Den verkade dock riktigt billig med tanke på funktion och smidighet.

Trevligt med lite billiga tillbehör, såg att dom hade en färdig ytavrinning till RSM samt extra kylfläktar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja precis, dom hade massor med godsaker, 5/8" är ju typ 15mm ganske blir för klent för att driva sump som du säger, är på jakt efter nån överrinning som passar... började svetsa på en igår men de gick inget vidare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja precis, dom hade massor med godsaker, 5/8" är ju typ 15mm ganske blir för klent för att driva sump som du säger, är på jakt efter nån överrinning som passar... började svetsa på en igår men de gick inget vidare

den delen du hänvisar till är inte till för sump bygge.. som den delen är byggd så funkar den bara till closed loop av något slag. som tex kylare.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

till RSM250t följde en genomförare med men när jag skulle koppla in UVCt tyckte jag att det var dumt att bryta slangen ytterligare en gång så jag tog bara bort luckan där genomförningen skulle sitta och drog längre slangbitar istället. Jag brukar alltid tänka, ju färre egna brott på slangen desto mindre risk för olyckor. Förankra slangarna noga där du skall fästa in dem istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan rekommendera tunzen jag kör med. Något ljudsam. Kanske bygga ut det med ett rör till ner och en kran.

Är det plask/skvalp/slurrrrrrrp som låter? skulle man minska detta med 2 rör menar du? hmm.. men som sagt om man sätter en ventil på avrinningen ner till sumpen så man kan strypa flödet borde det ju inte slurpa så mycket,

grrr.. ogillar sånthär, när det kommer till att handla hem saker för ett par tysenlappar och sen kanske man inte ens kan bo i lägenheten efterråt pga irriterad sambo och ett vattenfall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bioted är väl grossist i sverige, och ja den är säkert lite större än tunzen.

Fördelen är att du kan köra den som ett hävertsystem(använd sökfunktionen om du inte vet vad de är).

//NiXoN

Aight!

läste din tråd ang hävertsystem, förstod jag rätt, ang "att det blir tystare med 2st rör" isf varför!?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha okey, skön beskrivning ;D new-age porlande^^ like it,

jag tänker så att om röret ner är helt vattenfyllt, då lär det ju inte bli någe skvalp, typ att man sätter en strypning så röret sväljer mindre än själva boxen, då finns det ju inget utrymme för skvalp.

Luftslangens funktion är det att "hålla vattnet på plats" ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan nog bli lite tight med grotech´s box.

Tanken är dock att med 2 rör så stryper man den ena så att det inte går någon luft igenom. Den adra måste vara lte högre placerad varpå den endas får en liten stril med vatten.

Mitt system är helt tyst, men de kräver lite petande med ventilen tills man hittar läget sen rullar de på...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah då är jag med, 2 är ju alltid bättre än en, men det blir nog en Tunze för mig, såg att dom tog typ 850:- för den på Akvarieshop.se och ca 15-1600 för den på övriga butiker, den var dock slut på akvarieshop.se >.<

men i övrigt gäller det ju att ha en osmolator, för när man väl fått in nivån så man slipper slurpandet så gäller det ju att hålla vattennivån där....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...