Gå till innehåll

Enoplometopus debelius - ej så revvänlig


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Tjo..

Jag har en revhummer Enoplometopus debelius:

http://www.flickr.com/photos/xjurghx/4172116274/

Som är en rätt charmig typ.. jag har till skillnad från många andra att få se min varje dag.. dels kommer den fram ibland vid matning och normar åt sig lite mat eller så kan jag bara titta rakt in i en grotta på kortsidan av akvariet där den bor.

Iaf så ska denna vara revsäker och jag har aldrig varit med om att den har attackerat något djur.

Men inatt när jag kom hem så undrade jag vars min mandarinfisk var för den brukar komma fram på nätterna.. kolla med ficklampan in i revet och ser att hummern håller fast mandarinen i sina klor och mandarinfisken kämpar för sit liv att komma loss men hummer vägrar släppa taget..

Då det inte var ett alternativ att riva hela revet kl 2 på natten så fick jag bara se på hur den sakta tog livet av mandarinen.

idag så tittade jag in.. nu är det bara huvudet kvar, men hummern håller fast lika krampaktigt fortfarande och mumsar vidare på det lilla som är kvar.

Frågan är om detta bara var för att den var väldigt hungrig? jag har ju aldrig matat den med något speciellt utan tänkt att den får ju i sig av matrester som blåser bakom revet och den brukar som sagt komma fram ibland och knycka nån liten artermiabit och så..

Om jag skulle slänga in nån räkbit eller fiskbit i hans grotta kanske detta skulle gått att förhindra?

Iaf en tråkig förlust för mig men en jävla lyxmåltid för hummern :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har oxå en sån hummer och har tyvärr gjort samma upptäckt. Man kan inte ha långsamma, tröga fiskar tillsammans med den om man INTE håller den mätt. Vi matar den med räkbitar bla. Men det har tyvärr inte gjort att den låtit bli mandarinen och en annan fisk:ledsen: Nu när tiden närmar sig en flytt över till det större karet kommer hummern INTE att få följa med i flytten utan den kommer att hamna i en eget litet kar med nån snabb liten aborre eller liknande. För trots att den har tagit fisk för oss så är den ju fin att titta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har oxå en sån hummer och har tyvärr gjort samma upptäckt. Man kan inte ha långsamma, tröga fiskar tillsammans med den om man INTE håller den mätt. Vi matar den med räkbitar bla. Men det har tyvärr inte gjort att den låtit bli mandarinen och en annan fisk:ledsen: Nu när tiden närmar sig en flytt över till det större karet kommer hummern INTE att få följa med i flytten utan den kommer att hamna i en eget litet kar med nån snabb liten aborre eller liknande. För trots att den har tagit fisk för oss så är den ju fin att titta på.

okidoki..

Ja jag ska starta ett till kar där jag ska ha en drake och en tryckare eller så hade jag tänkt.. så då får den nog gå dit.. risk att tryckaren äter upp hummern då kanske men den tryckare jag ska köpa är mindre än hummern för tillfället så det kanske funkar.. ja, annars får jag väl välja.. mandarin eller hummer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft ett liknande problem. såg att mitt stim av cromis snabbt blev mindre. visst var det en hummer som trivdes om nätterna ;) själv så var det bara att gilla läget men pricken över i,et är att hummern är en liftare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...