Gå till innehåll

Priser EU vs USA från Kina ?


Stefan molin

Rekommenderade inlägg

Hej ,har gått runt på lite sidor idag och kollat på skummare från Kina , tex Super Reef Octopus XP 2000 , den har ett pris på 399 dollar det är ca 2760 kr i USA , pris på den i Holland är 621 EU pengar ca 5890 kr , har nån koll på hur skillnaden kan vara så stor , dom är skickade från Kina till båda ställena , men pris skillnaden är 100% dyrare i Europa , dom har ju ungefär samma kostnader för frakt och tull , vi kanske har några % högre tullavgift , men inte 100% , eller är vi lättlurade? mvh stefan

post-1262-14468919475165_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har tittat på samma sak ang en bubbel magnum skummare jag ville ha.Tror skilnaden var ungefär lika stor 100%

Kanske har något med att marknaden för saltvattensakvarium fortfarande är liten gemfört med USA och handlarna passar på att ta ut lite extra men jag vet ej.

Hoppas jag inte får nån arg handlare på mig nu ifall jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så att vi är så lättlurade i europa. amerikanerna vet ju hur man gnäller bort priser. se bara på bensinpriset ;)

jag tror alla myndigheter har fattat hur dumma svenskarna egentligen är tyvärr. vi bara tackar o tar emot o betalar, gnäller lite hemma men sen e det glömt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska man köra igång nåt annat kar så lär det bli med billiga prylar från utlandet.

e ju dubbelt så dyrt här i sverige för samma produkter :(

en rolig jämförelse är ju tex absolut vodkan du kan köpa den utomlands mycket billigare än i sverige o då har dom betalat frakt o dyl till det andra landet hehe. ändå e det väl halva priset utomlands

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grossisterna "måste" ta ut lite högre marginaler här pga lägre volym, och sen är väll tullarna Kina -> USA lägre än Kina -> EU. Och priset i USA anges ju oftast/alltid utan moms.

Priset på bensin och alkohol är ju skatt. Speciellt bensinen...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo skatt är nog något man klagat på ofta men när man tänker på hur bra vi har det i Sverige så slutar man tänka och betalar även om det svider lite.

Sen att det är en liten volym är ju sant för hur många promille saltakvarister har vi i Europa.Även om man går in på forum såhär där alla är sammlad och tycker vi är många samt att det finns en mörkertal så är vi inte så många.

Ne jag tror vi får finna oss i att beställa större antal av saker från utlandet och skaffa det mindre sakerna i Sverige.Inte köper jag kol media och andra småsaker i andra länder för att spara en tia eller två.Jag hoppas priserna går ner lite i Sverige så vi kan locka in fler i hobbyn även dessa som tror dom inte har råd med ett saltkar.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reef Octupus är ju en stor produkt i USA och köps säkerligen in containervis och då får man ett bra pris. Men i Europa är det ju mest europeriska märken som säljer mest, så jag har svårt att tänka mig att dom kan köpa in dem i den mängden som krävs för att få dem billigt. Sen håller jag med B! i att skatten och tullavgiften i Europa är rätt mycket högre..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,det är ju inte så att jag missunnar grossister och butiker att tjäna pengar , men inköps priset från Kina kan ju inte skilja så mycket att priset blir 100% utan våran moms inräknad , dom har ju säkert samma inköps kedja som vi har ,importör till grossist till butik och slutligen kund , även om volymerna blir större så motiverar det inte den prisskillnaden , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försäljningspris har nödvändigtvis inget med tillverkningskostnad att göra, det enda som är viktigt är att priset är högre än kostnaden.

Att prylar kostar olika i olika länder är heller inte konstigt, det är tom sunt. Tänk om exakt samma sak skulle kosta exakt lika mycket överallt, vart har då den fria marknaden tagit vägen?

Det finns saker som är billiga att tillverka men som säljs till ett mycket högt pris. Hur högt pris man kan ta ut för en vara avgörs av olika saker, t ex hur priskänslig marknanden (kunden) är på ett speciellt ställe, eller under vilket varumärket prylen säljs, samt skatter och andra påslag.

En Ferrari skall vara dyr, helst svindyr, skit samma vad den kostar att tillverka. En Nike keps kostar säkert en eller ett par hundralappar, en från Odal får man med på köpet när man köper andra varor, båda kan ha samma kvalité och vara lika funktionella.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns saker som är billiga att tillverka men som säljs till ett mycket högt pris. Hur högt pris man kan ta ut för en vara avgörs av olika saker, t ex hur priskänslig marknanden (kunden) är på ett speciellt ställe, eller under vilket varumärket prylen säljs, samt skatter och andra påslag.

I det här fallet skulle jag tro att kälan till de höga kostnaderna är just grossistledet, och inte konsumenternas villighet att betala ett överpris. Det finns trots allt många som vill ha saltvattensakvarier, men avstår pga priset, och det är ju inte utan att butiker klagar på bristande lönsamhet, så de pressar ju priserna på sin sida... Vem var det som annonserade ut att de skulle sälja preparat till inköpspris? (Det är dock skitsnack. Det billigaste jag tror på är inköpspris + moms)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I det här fallet skulle jag tro att kälan till de höga kostnaderna är just grossistledet, och inte konsumenternas villighet att betala ett överpris. Det finns trots allt många som vill ha saltvattensakvarier, men avstår pga priset, och det är ju inte utan att butiker klagar på bristande lönsamhet, så de pressar ju priserna på sin sida... Vem var det som annonserade ut att de skulle sälja preparat till inköpspris? (Det är dock skitsnack. Det billigaste jag tror på är inköpspris + moms)

B!

Zoogiganten tror jag det var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , inköps pris + moms är ju Ok , momsen är ju en skatt så den får vi leva med , visst kan man tjänan några kronor på att säga till handlaren att varan finns billigare på nätet , men handlaren ska ju hålla en vara i lager med pengar han ligger ute med + att om du handlar på nätet så tillkommer ju frakt och då kan det bli dyrare i slut ändan , jag jämförde en Tunze nanostreame 6045 , den kostar 90 dollar = 623 kr lägger man på momsen så är det ungefär lika vad vi får betala , så i det här fallet är det nog i grossistledet där pengarna hamnar , i alla fall på Reef Octopus grejer , den blir ju inte dubbelt så bra bara för att den är dubbelt så dyr , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...