Gå till innehåll

Problem med mitt clownhotell


Rekommenderade inlägg

Tjena!!

Har skaffat mig ett clownhotell 58L.

Får ingen bra ytcirkulation i karet, samt att det känns som att det inte flödar genom facken som det ska.

I fack nr 1 sett framifrån till höger sitter det en pump i botten som ska trycka det vidare till skummaren i fack 2, vidare till de andra facken, i sista facket sitter det en pump som trycker ut vattnet i karet.

Men vatten nivån är detsamma som i hela karet, man ser ingen som helst ström in till fack 1.

Nån som haft problem med den pumpen och vet hur man kan få bort den?

mvh uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag plocka bort den s.k tekniken i karet.

Inte direkt överdimensionerat precis...

Allt flöde från fack 1 går genom skummaren, "skumt" ;-)

Blir ju inge drag i det, nån som vet om jag kan ta upp ett hål på ca 14-15 mm bredvid inflödet till skummaren så bara en del går genom skummaren?

Då suger ju pumpen i sista facket genom det hålet, skulle det funka eller är jag helt ute o cyklar?

mvh uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har haft två clownhotell och det jag gjorde med ena var att skaffa en lite starkare returpump, som sänker nivån i bakre facken. det får inte bli för lågt, bara en halv cm till en cm annars funkar inte skummaren. Det jag också gjorde var att sätta igen alla gallren ut till dispay delen utom det översta som är öppet och fungerar som ytavrinning. Alla de andra hålen och springorna släpper ju in vatten i de bakre facken vilket i min mening gör att ytavrinningen inte funkar så bra. Hoppas att du kan ordna till det, såg att det var över en månad sedan du skrev så du kanske har fixat det redan. Om du har några andra frågor eller problem med Clownhotellet så är det bara att skicka ett medelande till mig så hjälper jag om jag kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft två clownhotell och det jag gjorde med ena var att skaffa en lite starkare returpump, som sänker nivån i bakre facken. det får inte bli för lågt, bara en halv cm till en cm annars funkar inte skummaren. Det jag också gjorde var att sätta igen alla gallren ut till dispay delen utom det översta som är öppet och fungerar som ytavrinning. Alla de andra hålen och springorna släpper ju in vatten i de bakre facken vilket i min mening gör att ytavrinningen inte funkar så bra. Hoppas att du kan ordna till det, såg att det var över en månad sedan du skrev så du kanske har fixat det redan. Om du har några andra frågor eller problem med Clownhotellet så är det bara att skicka ett medelande till mig så hjälper jag om jag kan.

jag gjorde på samma sätt med gallren. Ändast det översta gallret var öppet.

Bytte även skummaren till en boyu wg310 då originalskummaren inte funkade

som jag ville. Hade även den minsta coralia nanostreamern för att öka cirkulationen inne i själva karet.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...