Gå till innehåll

vad ska jag ha för ljus?


ginaviola

Rekommenderade inlägg

hej undrar om ni skulle kunna tipsa om länkar evt lite för och nackdelar med t5 ramp samt MH ? samt vilket ljus ni tycker passar till akvarie på 110cm lång djup 40cm

har i dags läget bara t8 ramp med 30w rör i och det är för klent ....så vad rekomenderar ni? samt om man ska ha t5 hur många rör? hur många watt på vita samt blå? hur många av varje

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att få lite bättre info från dig hur du vill att karet ska bli. om du tänker vilket innehåll du gillar o ska satsa på i korallväg.!

om man tex väljer mjukkoraller så hade säkert 4 st rör 'a 39watt T5 räckt långt. då kör man vanligtvis 2 vita rör och två blå rör.

sen finns det givetvis belysningsramper som har 6 -8 -10 -12 rör osv..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tanken är väl att både kunna i framtiden om man vill ha stenkoraller..men därmed inte sagt att det blir så men att man endå ska kunna ha möjlighet till det om man vill....ska de sitta blå,vit,blå ,vit då eller hur är bäst?

hur lång tid tror du det tar inann den jag fick av dej reser sig?? den ser lite purken ut just nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tidigare hört att man ska väll satsa på 1 watt per liter 100 liter 100w. men i den frågan kan jag ha fel. själv så har jag 750watt Mh samt och 312watt T5 som jag delar upp ljustiden på. så räknar man snabbt och lätt så vissa timmar om dygnet så har jag mera än 1watt per liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har MH hängande som sagt. mellan vatten utan och underkanten av Mh.n har jag 40 cm. sedan så har jag satt T5 rören i snedd. hmm får kanske ta en bild på de som sagt men rören är på utsodorna i förhållande till Mh.t jo jag startar upp karet med T5 i 3 timmar. sedan hoppar Mh igång i 4-5 timmar sedan. sedan stänger mh.t av och T5 är fortfarande igång ca 3 timmar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5 och T8 har inte samma fästen. t5 är tunnare än t8. men de skall finnas någon adapter från t8 till t5. du skulle kunna köra med en komboramp med ett Mh 150 watt o 4st T5 eller kanske en ren T5 ramp med 4-6 39 watts rör. det ligger lite mera i ens egen smaksak. tror du kommer att hitta det du vill ha. finns ofta att köpa som begagnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror lite på. men du kan säkert hitta här på sidan under säljes. annars så kommer jag ha en eller 2 ramper till salu men först när jag är klar med mitt bygge här hemma. men det kan dröja någon månad som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan ha en ramp som är 90cm bred. med den bredden brukar det vara 39watts rör i. om du skall ha mera watt per rör så blir det längre ramp men tror det räcker för din del. men 4-6 rörs ramp funkar nog riktigt bra för din del. där av så kan du sätta i olika rör för smak o tycke. rör finner du bla på olika företag som du finner under länkar på sida sedan kan man ju googla vidare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst kan du göra det. ljuset i sej e ju igentligen inte den största tyngden igentligen. nu vet jag att det finns massor av folk som tycker helt olikt än va jag tycker. jo ljuse är bra dels för koraller fisk mm och tillväxt men man får oxå tänka på att mycket vi har i våra kar är på mycket djupa ställen så de får minimalt med ljuse. men ju mer du har så framställer du ju alla färger som man vill se. men ju hägre K på ljusena brukar då bli ett blåare sken. men kombinera gärna med blå ljuset du skrev om med vitt ljuse. kan bli riktigt bra. hade själv likvärdigt över mitt gamla 300 liters. men försök att få till flera än 2 rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...