Gå till innehåll

Snäckor som parar sig?


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Tittade in i karet nyss.. hmmm, det ser mjölkigt ut.. va fan har nu hänt, tänkte jag..

Ser då en turbosnäcka som sprutar ut vad jag antar är mjölke i vattnet...

en annan, ett par dm bort, sprutar också ut nått i vattnet som ser mer ut som finkorning sand.. ägg?

Antar att dom helt enkelt parar sig...

Är detta ett bra tecken, eller ett dåligt typ att "Hjälp, vi kommer snart dö så bäst att föröka sig"

Bör jag stänga av skumamre och uv ett tag för att äka chanserna att det blir nått av avkomman.. snäckor är ju rätt dyra så får man några gratis är det ju bra! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina snäckor har parat förökat sig flera gånger på detta sätt och jag har låtit skummaren gå. Nu har jag MASSOR av snäckor. :-))

oki det är nice. då kan man om inte annat byta lite snäckor mot fraggar eller nått sen =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sant. men minns jag inte fel så har du en sump ;) blir väll att jag kommer upp te ume snart så då kanske du får bju på en kopp. ;)

Hehe, ingen sump än iaf.. men ska bygga till det sen =)

Ja får jag litervis med sniglar så :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hejsan!

Jag har en bytta med bra värden & allt ser bra ut i karet utom att d ser just mjölkigt ut. karet har varit igång sen 2 jan. utan att något hänt med bra värden. Kan d vara mina sniglar som gjort något? Allt ser nästan helt ok ut (Eupylian slår ej fullt ut men nästan)! hur får man bort mjölkigheten/grumlet. ?? Hoppas någon kan svara. Såg igår en miniatyr snigel som jag ej sett förut på en sten kan d ha vart något nytt som kommit? (Om den ej följde me stenen förstås)

tacksam för svar! allt såg bra ut för 2 dar sen från januari! samma värden har varit i månader & rutin me vatten byten osv. tacksam för svar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inget annat levande i karet så kan det vara alger som dör bort också. HAr du skummare eller kör du enbart vattenbyten? Hur ser vattnet ut som du byter med, är det helt klart innan du häller i det i karet?

Småsnäckor följer allt som oftast med stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Tack för att du svara uppskattar det! :)

Jag har nog en massa saker i karet & har fungerat jätte bra till för två dagar sedan!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=34002

mitt kar för typ 2 dar sedan :S

vad ska man göra!? :S Bytte vatten igår 15 liter lite grumligt av saltet men så har d vart förr typ nångång om man ej haft d att stå tillräckligt länge att d har hunnit blanda sej. Men så här har d aldrig vart tycker du att ett större byte skall ske? eller är d på gång att dö :S

mvh simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Tack för att du svara uppskattar det! :)

Jag har nog en massa saker i karet & har fungerat jätte bra till för två dagar sedan!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=34002

mitt kar för typ 2 dar sedan :S

vad ska man göra!? :S Bytte vatten igår 15 liter lite grumligt av saltet men så har d vart förr typ nångång om man ej haft d att stå tillräckligt länge att d har hunnit blanda sej. Men så här har d aldrig vart tycker du att ett större byte skall ske? eller är d på gång att dö :S

mvh simon

vad använder du för salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...