Gå till innehåll

Bra cirkulation till Acropora?


Strumpan

Rekommenderade inlägg

Jag har under många år funderat fram och tillbaka på cirkulation.

I många fall står det att korallen vill ha lite,mycket eller medel strömt.

Men jag har alltid funderat på hur mycket innebär mycket.

I mitt 250l kar har jag ca 9000l/h uppdelat på 2 pumpar och allting har sett ut att mått bra men sedan jag ändrade om pumparnas riktning så har acroporan börjat växa ensidigt alltså den växer ifrån den ena pumpen och min hystrix vill inte riktigt sträcka ut polyperna.

Jag har 250w mh och korallerna sitter i mitten av karet.

Så vad har ni för erfarenheter av speciellt acropora och cirkulation?

Tex om man fäster blicken på ett litet skräp hur snabbt ska det då sväva förbi korallen?

Direkt ström eller inte direkt ström,turbulent ström eller inte?

Jag har tyvärr ingen aning om vilken acropora jag har men hoppas på att nån kan tala om vad acroporor i allmänhet vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

av min egen erfrarenhet så om acron inte alls växer mot strömmen så är det förmycket ensidigt strömmande vatten mot korallen.! sen vad 'strömt' innebär kan jag inte hjälpa dig med.! hetaste tipset är att få till så varierat flöde som det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag prioriterar acron och mitt flöde har väl legat på 50-65 gånger karets volym i timmen.

Nu planerar jag att öka de en del frammöver, mest för att komma åt överallt i karet.

Rent generellt så tycker jag att acron gillar alltid mer flöde än man tror ;) men jag håller till fullo med Manne, variation är nyckeln till frammgång.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...