Gå till innehåll

Kalkreaktor vs balling


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Funderar på att komplettera mitt 300 liters kar med ett 400 liters och ha det större för enbart stenkoraller och köra mjukisar i mitt nuvarande.

Då tänkter jag köra lite seriösare i det större.

Som det är nu så kör jag billing manuellt men tänker autiomatisera i det större.

Så jag står och funderar mellan en bubble magus dosserpump och köra ballingvätskorna, samt vodka med dosserpump.

Alternativt att köra en bubble magus kalkreaktor.

Som jag förstått det så är det ju billigare i längden med en reaktor.

Men jag upplever att det är svårare med en reaktor och ställa in och få allting rätt.. om man failar med det så måste det väl vara stor risk att systemet crashar?

Vad behövs förutom själva reaktorn.. magnetventil, bubbelmätare, ph-styrning? hur ska detta kopplas? försöker läsa mig till men det känns lite för mycket info att ta till sig.. kan nån förklara kortfattat hur den funkar och hur man använder skiten? :P

Fördelen med balling som jag ser det är ju också att spårämnen blandas med vätskorna och tillsätts automatiskt.. sådant måste man ju alltså ändå tillsätta manuelt eller köra med dosserpump om man har reaktor?

Med balling höjs både ca, mg och kh.

Med reaktor höjs ca och Kh? eller höjs mg också?

Hur är det med ph? det sjunker med reaktor förstår jag? avhjälps med mixer?

Är det några mer aspekter jag bör tänka på?

Tack på förhand om någon orkar förbarma sig :P

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva funktionen på rektorn kan jag inte bidra med. Men du behöver även en CO2 flaska.

Men i ett 400 hade jag nog kört med balling, det blir inte särskilt dyrt.

Kemikalierna ligger på runt 40kr/kg om man beställer från tyskland.

För mig räcker en 4 liters balanserad blandning i en knapp månad (140ml/dygn).

Det går ju åt lite olika mycket av kemikalierna till blandningarna.

Men det som går mest är ju Calcium och Karbonater.

Av dom räcker ett kilo i knappt 3 månader.

Totala driftkostnaden för ballingen hamnar väl på ungefär 40kr/månad, med underhållet av min doserpump (IKS Vario3 plus), får byta slangarna i den ungefär en gång per år.

Så det är bara att sätta sig ner och räkna vilket som blir mer fördelaktigt med pumpar och annat krafs som behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki.. ja det är ju inte speciellt mycket och det känns också enklare med balling.. får nog bli det med bubble magus dosserpumpar...

Vars beställer du kemikalierna?

Jag har beställt FMs grejjer här i Sverige och då går det på 150 kr/kg ungefär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://shops.venditio.com/meerwasser-onlineshop/katalog_php/1_1129658388046_1192204258015/Balling-Salze.html

calciumklorid och bikarbonat köper jag 5kg påsarna.

NaCl fritt salt köper jag 1kg.

Magnesiumklorid har jag som backup om jag behöver buffra det. Vilket händer då och då.

Det går åt mycket om det droppar för mycket, senast beställde jag 1kg av den. det har hittils räckt.

Men kan vara en ide att köpa 5kg om det måste justeras.

Det finns några butiker till som har ungefär samma priser, men tycker deras service är snabb och bra.

Kommunikationen kan vara lite jobbig då dom inte är direkt bra på engelska och min tyska räcker till att beställa en öl på krogen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...