Gå till innehåll

Sumpbygge, och behöver hjälp!


Salta katten

Rekommenderade inlägg

Hejsan på er!

Jag ska bygga en sump och har tänkt mig måtten 300mm x 300mm x 400mm (på höjden).

Jag har tänkt mig en sumpkammare där inloppet från karet är, sedan en bubbelfälla och efter bubbelfällan en kammare för retur till karet.

I sumpen har jag tänkt mig en deltec mc 500, funderar dock på hur jag ska lyckar få in den i en så pass liten sump. Måtten på skummaren är :

210 mm × 86 mm × 397 mm Höjd

Jag har funderat på att skita i bubbelfälla så att man bara ställer ner skummaren och returpumpen i sumpen och är nöjd med det. Men jag skulle iof önska något mer.

Någon som möjligtvis kan hjälpa mig att hitta en vettig lösning för det hela? Vore mycket tacksam för hjälp då jag har lovat glasmästaren att jag ska ringa om en timme.

mvh Christian

Jag kommer att visa lite bilder på mitt bygge sedan, bänken är färdig, riktigt najs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg en video där de gjorde en sump (länken finns i någon av sumptrådarna) och själva bubbelfällan byggde han med tre glasskivor. Avståndet mellan dom var 2 CD-skivor = 2 cm och den mittersta var 4 CD-skivor (4 cm) upp från botten och gick hela vägen upp.

De två yttre skall du anpassa efter hur djupt din skummare behöver stå.

Bygg ett fack efter hur stor plats skummaren tar (obs ha lite spelutrymme) och sedan bubbelfällan. Resten blir returfack/teknikfack.

Just min cup of te!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, problemet är ju bara att det blir extremt lite plats för sumpen att suga in och spotta ut vattnet, ca. 4,5cm fram och bak.

Tror ni det är nog med utrymme, eller kommer vattnet att stå som en fontän upp ur sumpen med tanke på det trånga utrymme?

mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...