Gå till innehåll

Brun cyano?


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Jag har börjat få någon brun slemmig sörja på min sand i en hörnet av akvariet. Tankarna går direkt till cyano även om färgen inte är åt det vanliga röda hållet.

Än så länge så ser jag inga bubblor som har bildats, däremot ser det slemmigt ut och "vajar" i strömmen. Vad säger ni, cyano på gång? Kommer försöka ta en bild ikväll så det kanske blir lättare att identifiera.

/ Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej Fredrik,

Jag hade motsvarande problem, jag följde rådet ifrån Triton se nedan och efter tre dagar är nästan mina Cyanobakterier helt borta.

Lycka till

Cyanobakterier finns naturligt i alla marina system, men undertrycks normalt t.ex utav inbördes balans mellan näringsämnen och konkurrerande algkulturer.

Det finns både biologiska/"naturliga" bekämpningsmetoder och kemiska tillsatser för att bli av med cyano, men oavsett vilken metod du väljer så finns det några gemensamma åtgärder som först bör utföras:

Försök alltid att mekaniskt suga ut så mycket cyano som möjligt före behandlingen, då "död" cyano är giftigt

Se till att ditt KH-värde inte sjunkit under normal nivå och sörj för extra cirkulation/syretillförsel under behandlingen.

En biologisk metod som på naturlig väg konkurrerar ut cyano är FaunaMarin´s Ultralife tillsammans med ultrabio - per 100L, 2droppar Ultra-bio och ½ tsk Ultralife mixa och tillsätt ytterligare 2 droppar Ultra-Bio mixa igen - tillsätt blandningen framför t.ex pumputblås och upprepa behandlingen dagligen till cyanon försvunnit.

För kem-behandling har vi goda erfarenheter av Red slime remover från företaget Ultralife i USA (har inget med FaunaMarin att göra)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...