Gå till innehåll

Salthalt


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag har en fundering om salthalt..

Jag har alltid legat runt 1.025 med min vipparmsmätare.

Hade lite problem med prick för ett tag sen och läste att ett råd är att sänka salthalten något.. så förra vatenbytet så tog jag lite mindre salt än vanligt.. och nu har jag enligt min vipparm mellan 1.022 och 23

Pricken försvan nästan direkt och nu mår alla fiskar prima..

Men det jag undrar är om man kan ha så låg salthalt hela tiden eller om något av mina djur skulle vantrivas i detta?

Jag ser då ingen skillnad på något.. möjligtvis lite långsammare tillväxt på korallerna och att alla värden som kh, ca & mg tvärsjönk en del om det kan ha med det att göra..

Om det har med varandra att göra och att det rekomenderas att jag höjer salthalten.. vad kommer då att hända med övriga värden som jag nu har dosserat upp på rätta nivåer. kommer dom skjuta i taket isf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten har givetvis betydelse för de andra värdena. Att gå ner i salthalt vid prick och i fish only är ett välkänt knep men i ett korallkar bör man kanske inte ligga för länge vid låga salthalter eftersom vissa andra organismer såsom exempelvis räkor kan vara känsliga för låga salthalter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ju viparmar inte världens bästa mätare men det är väl rätt att 1.022 - 1.023 inte är superlågt men det motsvarar ca 31-32 psu och åtminstone jag vill ligga upp mot 35-36 psu i ett korallkar. Vid 25 grader är det ungefär 1.026 i relativ densitet. Rena fiskkar brukar köras runt 1.020 i relativ densitet som vid 25 grader ungefär motsvarar 28 psu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ju viparmar inte världens bästa mätare men det är väl rätt att 1.022 - 1.023 inte är superlågt men det motsvarar ca 31-32 psu och åtminstone jag vill ligga upp mot 35-36 psu i ett korallkar. Vid 25 grader är det ungefär 1.026 i relativ densitet. Rena fiskkar brukar köras runt 1.020 i relativ densitet som vid 25 grader ungefär motsvarar 28 psu.

MVH Lasse

Tusen tack för svaren..

Jag får min refraktormeter på 1 vecka ungeför så då ska jag kolla exakt.. men det kanske kan vara ide att dra upp den något då då jag har räkor och likande.. även om jag som sagt inte sett någon reaktion på dom..

Men som sagt kommer då ca, kh och mg bli för höga när jag drar upp salthalten eftersom att dom ligger rätt nu?

Det kanske iofs inte är hela värden då korallerna snabbt konsumerar upp det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...