-=Mr_B=- Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 Alger tar näringsämnen som är lösta i vattenmassan, och skumaren tar det som inte är löst. Korrekt.B! Citera
knabbuziak Postat 17 maj 2010 Författare Postat 17 maj 2010 Då borde det inte spela så stor roll för näringsvärdena om man sätter skummaren före eller efter algerna. Citera
-=Mr_B=- Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 I refugiet har du rimligtvis lägre flöde än i resten av slingan, vilket leder till sedimentering. Olösta partiklar faller till bottnen och stannar kvar i systemet, bryts ned och hamnar i vattenmassan för att behöva exporteras exempelvis genom refugiets växtlighet. Skummaren först ser till så att mindre mängder partiklar når refiguet och du hoppar över nedbrytnings och tillväxtfasen för att kunna exportera det. Sen vet jag inte om det har så stor betydelse, men refugier brukar bli en källa till makroliv som skummaren suger i sig, om skummaren är före hamnar macrolivet i returpumpen, och efter det är det mesta dött, men det glädjer alltid någon sandvändare, eller annan opportunistisk ätmaskin.B! Citera
knabbuziak Postat 17 maj 2010 Författare Postat 17 maj 2010 Jag kommer ha ganska bra drag genom refugiet (omkring 1500-2000L/h) för jag har läst att det var mer förr som man trodde att det skulle vara lägre flöden, men att det senare har visat sig att det även funkar med högre flöden.OM jag får makroliv i refugiet ser jag bara detta som en bonus, för det huvudsakliga syftet kommer vara näringstransport. Samtidigt känner jag att det kan väl vara värt att ta vara på de extra fördelarna om det kommer några.När jag kommit hem ikväll får jag se om jag får/hinner sitta lite vid datorn, så kan jag kanske få till lite ritningar på refugiet åxå. Citera
knabbuziak Postat 17 maj 2010 Författare Postat 17 maj 2010 Såhär har jag tänkt den nya layouten (som ritningen visar). På så sätt får jag skummaren först i serien, därefter refugium och sist returen. Här har jag dessutom plockat bort bubbelfällan som jag har idag. Många verkar vara av den åsikten att den är onödig. Skulle jag få problem med bubblor så tänker jag att jag skulle kunna klistra in en skiva med silikon ovanför värmaren som tar typ 1 cm ovanför vattenytan och 5 cm nedanför... På så sätt borde man väl kunna hålla tillbaka en del bubblor i alla fall. Inte för att jag tror att det kommer bli ett problem, idag har jag en Deltec MC500 som ska flyttas ner till sumpen/refugiet. Denna sitter i mitt huvudkar och lämnar knappt några bubblor alls! Citera
knabbuziak Postat 27 maj 2010 Författare Postat 27 maj 2010 Ett litet tillägg gällande färgtemperaturer och färgspektrum som jag nämnde ovan. Bilden som är bifogad kommer från http://www.grontljus.com/vaxtbelysning.htmlVill bara påvisa ytterligare vikten av att titta på färgspektrum istället för färgtemperatur. Det är ju onödigt att lägga massa pengar på el som producerar fel ljus (eller värme) istället för att göda växterna.Jag vill inte påstå att jag serverar några sanningar, så om någon har en annan åsikt eller kunskap lyssnar jag gärna! Diagrammet kan förresten jämföras med färgspektrat på ett växt-rör: http://www.sylvania-lamps.com/catalog/pdflib/lamps2pdf.php?id=12942 Citera
knabbuziak Postat 23 juni 2010 Författare Postat 23 juni 2010 Då var sumpen ombyggd enligt ritningngen i inlägg 30, med vissa mindre ändringar. Bilder har jag, men inte möjlighet att lägga upp för tillfället. Har haft problem med konstruktionen av överrinningskammaren (vilken diskuteras o en annan tråd), och nu börjar jag se lite var problemet kan vara (förutom min egen okunnighet ). Som sil mellan refugium och pumpkammare satte jag ett raster av cirka 500 3mm-hål för att förhindra att algerna kröp vidare. Av en slump upptäckte jag att om vattennivån i pumpkammaren låg under de nedersta hålen i rastret så var flödet ganska dåligt därigenom, men om vattennivån på båda sidor om rastret var ett par centimeter ovanför nedersta hålen fick jag knappt någon nivåskillnad alls mellan kammrarna!Min bror började prata om kapillär-effekt, men jag har svårt att greppa allt. Som det ser ut nu så kommer jag vara beroende av att min elektroniska nivåbrytare till pumpen fungerar för att klara mig från en översvämning. Känns sådär... Citera
knabbuziak Postat 24 juni 2010 Författare Postat 24 juni 2010 Då kommer bilden åxå...I den övre högra kammaren kommer jag ha inlopp (mot den vänstra väggen) och skummare (till höger om inloppet).I den nedre högra kammaren kommer jag odla Chaetomorpha.Mellanväggen mellan de två nedre kammarna har omkring 450 3mm-hål och den vänstra kammaren kommer jag odla Caulerpa och/eller Ulva i.På bild 2 kan man skymta rastret som vattnet kommer flöda genom vidare till sista kammaren som är retur-kammaren.Idag flödar vattnet från sista kammaren direkt till den första dels via en liiiten pump (för att vattnet aldrig ska stå helt stilla) och en AquaBee UP3000/1 (3000L/h) som går på timer för att inte överhetta det lilla karet.Vinklarna kring facket för chaetomorphan gör att den hålls i ständig rörelse så länge den stora pumpen går.Om ni undrar vad det är för silvrigt som omsluter karet så är det en reflex-duk som jag tänkte skulle hjälpa till att effektivisera belysningen en aning... Tänkte att för 30:- kunde det vara värt ett försök IAF. Citera
knabbuziak Postat 5 juli 2010 Författare Postat 5 juli 2010 Hur stort refugium bör man ha i förhållande till huvudkaret? Mitt huvudkar är på 180L och sump/refugium på 54L (gissningsvis så utgör cirka 30L själva delen för refuiget).Caulerpan växer duktigt men Chaetomorphan verkar inte vilja sätta fart riktigt ännu, och när jag kollar nitrat-nivåerna så verkar det inte som att det händer så mycket där trots att refugiet är frånkopplat huvudkaret (alltså ingen tillförsel av mat o dyl.). När jag gjort mina senaste vattenbyten har refugiet fått "spillvattnet" från huvudkaret. Jag har dessutom tillsatt lite järn eftersom jag läst att flera fått bra resultat med detta. Preparatet jag använder där är "EasyLife Ferro". Jag tyckte mig se en ökning i tillväxt på Caulerpan efter jag började tillsätta det, men inget annat hände.För att mäta nitrat använder jag Salifert-testKan Chaetomorphans tillväxt och icke sjunkande nitrat-nivåer förkaras med att jag inte växlar vattnet mellan karen, eller borde jag se en sänkning av nitratet eftersom jag ändå har en tillväxt på Caulerpan?Lite funderingar har kommit upp kring turf-alger åxå... funderar på att göra lite ENKLA tester genom att stoppa ner en plast-skärbräda à la IKEA som algerna kan få sätta sig på. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.