Gå till innehåll

Nybörjare som behöver köpråd!


Slirip

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Här kommer återigen en nybörjare inom saltvattens akvarium som hoppas att få lite hjälp av er som har några år på nacken vad det gäller saltkar. :smiley20:

Jag har själv dyk certifikat och har dykt vid bl.a. Thailand, Australien och Mexico. Jag har alltid fasinerats utav revens enorma mängder fisk och vackra koraller.

När jag först började överväga ett akvarium så hade jag inte en tanke på saltvatten. Detta på grund av rykten om att det skall vara så oerhört svårt att sköta ett sådant. Då jag sedan hittade hit till saltvattensguiden.se och läste typ nonstop i 4 dagar så förstog jag att detta är ingen omöjlighet alls, dock krävs det motivation och tid.

Jag hade aldrig trott att man kunde få livslevande koraller att överleva i en glasburk. Och chansen att få allt man sett på tidigare dyk direkt i vardagsrummet måste jag ta.;)

Som en nybörjare tänkte jag att ett färdigt utrustat kar kanske vore bäst. Hos min lokala djuraffär så hade dom ett Sera biotop 130 liters kar. Vad tror ni om ett sådant? Jag kan även få tag i alla burkar som Juwel bjuder ut. Vad tror ni är ett bättre nybörjar kar? Sera eller Juwel?

Thanks!

//Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

Jag började med ett Red Sea Max 130L och det var ganska bra start efter som allt medföljde, dvs pumpar, skummare, belysning, doppvärmare och lite filter. Nu har jag utökat till ett på 240 liter efter som jag ville ha lite mer utrymme.

Det du bör tänka på när du väljer storlek är vilka och hur stora fiskar kommer du vilja ha, samt hur mycket och vilka koraller kommer du vilja ha.

Storleken på, och mängden, fiskar begränsas av storleken på akvariet.

Mängden av belysning avgör (bland annat) om du kan ha de lite svårare korallerna.

Ett oekonomiskt tipps är väl att börja med något lätt i burkväg, och därefter något lätt i fisk och korallväg. För att därefter uppgradera till större och svårare grejer när man lärt sig lite. Det kostar dock en del att byta utrustning och inredning. Men när man väl är saltvattensberoende så är man :)

Vissa kar "behöver" ingen sump för att du har en ficka i karet där man kan stoppa teknik så som pumpar och skummare, jag tycker personligen att detta är ett smidigare alternativ om man nu inte tänkte slå på stort i teknikmängd.

Tänk även på hur inredningen i karet kommer bli. Man behöver ca 10% av akvariets volym i levande sten och sand för bakteriefiltrering och detta tar upp en del plats efter som stenen är porös, vill man ha mycket koraller med mycket ljus behöver man ett kar som är större på längden och bredden än höjden, annars får man bygga revet på höjden och då kan vissa delar hamna skuggigt.

Red Sea Max 130 har måtten (ca, inte så noga) 50x50x50, det, med levande sten i, innebar att inredningen hamnade på höjden istället för på längden. Det jag har nu har måtten 120x50x40 vilket ger en större spridning i yta på längden vilket innebär att jag kan ha mycket större koraller på en "ensam" plats, tex en K. Simplex som nu är ca 30x15 cm och som tidigare tog upp halva mitt akvarium.

Likaså påverkar detta simytan för mina fiskar. Tidigare bodde mina clowner på en specifik plats i akvariet där de uppehöll sig större delen av tiden. Nu simmar de runt mer och befinner sig en del vid ytan och leker i strömmen från pumparna. Dessutom är det mycket lättare att hålla rutan ren efter som jag kan placera stenen så att de inte står mot rutan och får fria ytor lite här och var...

ja.. det var väl en del... det kommer nog mer från andra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Howdy!

Tack för svaret! Joo, jag är väldigt snål på Just RSM 130 och har kollat runt en del på dom och dom verkar inte pruta på kvaliten.

Det finns dock ett problem, jag bor i Finland och har inte hittat nån affär som säljer Red Sea´s varor här i landet. Jag har hittat en hemsida från tyskland som skickar fraktfritt om man beställer över 30kg så det vore ju ett alternativ. Storleksmässigt så tilllåter min lägenhet ett akvarium på max 90cm i bredd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter gårdagens besök till dom lokala djurcentrumen i Vasa så har jag nu fattat några beslut.. Red Sea Max 130 är nog uteslutet för min del, detta på grund av att det kostar ganska mycket och inte finns att köpa nånstans i Finland.

Så nu kvarstår Sera Biotanken eller Juwel Rio 125..

Mitt kar får inte väsnas alltför mycket, så kanske terrang66 kan säga om Sera hade mycket ljud för sig?

Annars så skulle det vara en möjlighet att köpa Juwel och bygga sumpen under akvariet och ljudissolera där..

Några frågor,

1. Hur stor sump skall man ha till ett 125L kar?

2. Räcker det med en skummare och värmare i sumpen?

3. Hur mycket vatten skall pumpen klara av att veva runt i ett kar av den här storleken?

Tacksam för svar! J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några frågor,

1. Hur stor sump skall man ha till ett 125L kar?

2. Räcker det med en skummare och värmare i sumpen?

3. Hur mycket vatten skall pumpen klara av att veva runt i ett kar av den här storleken?

Tacksam för svar! J

Hejsan Slirip.

Dina två första frågor är ganska svåra att svara på.

1: Sumpen kan vara hur stor som helst egentligen. Tanken är att du ska få plats med tekniken där i och att du kan gömma den snyggt.

2: Skummare och värmare är bra att gömma där. Men ha gärna utrymme för andra saker som kan komma till med tiden, tex aktivt kol, fosfat remover och ja, Vem vet mer vad du vill ha där nere. Ett UV ljus + pump kan rekomenderas vamt.

3: 10 till 20 gånger din volym, Dvs 1250 till 2500 liter i timmen ska din cirkulationspump/pumpar klara av för att få ett bra flöde.

Jag har själv en Juwel Vision 260. Detta kar är lite för platt och högt för min smak men Rion verkar ha bättre mått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...