Gå till innehåll

54L tillfällig fraggburk


Datate

Rekommenderade inlägg

Har dragit igång en tillfällig fraggburk på 54L. Vi skall nedgradera huvudkaret från 828L till 455L. Det nya karet skall stå på samma plats som det gamla, så för att inte behöva sälja alla fraggar och koraller håller vi på att starta upp ett mellanförvaringskar.

Som karet ser ut nu är det ett 54L-kar med brutna framhörn. Ca 25cm över ytan hänger 2st 55W powercompact T5or.

Utöver det har vi en doppvärmare och en 1200L/H-pump med ett hydorflo roterande utblås.

Vi har fyllt karet med 30L nyblandat vatten och funderar på om vi skall fylla resterande 20L med nyblandat vatten eller ta 20L från huvudkaret.

Så långt allt väl, men sen då? Är det bara å stoppa i koraller och fraggar å hälla i osmosvatten allteftersom det avdunstar? Vi har några dunkar färdigblandat TM BioCalcium ståendes som vi skulle kunna hälla i allteftersom värdena sjunker.

Tanken är att byta någon liter vatten om dagen mellan karen för att få i näringsvärden och preparat som finns i huvudkaret. Men kanske gör man fraggkaret en otjänst om man tillför gammalt vatten?

Men jag börjar fundera på om det verkligen bara är detta som krävs!? Jag har förutsatt att ingen skummare behövs, men jag kanske har fel?

Tanken är bara att karet skall var igång tills vi fått bra värden i vår kommande burk. Om det sen tar 1 månad eller 4 månader vet jag inte, men det är hur som hälst bara tillfälligt. Ännu är huvudkaret igång med sten, koraller, fisk och teknik...men det visas allt mer intresse på våra saker, och en vacker dag försvinner vitala delar för att kunna driva vår gamla burk vidare. Den dagen vill vi att fraggburken skall vara igång på riktigt.

Tips och synpunkter mottages tacksamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte precis vattenvärdena men glömde fylla i dom i första inlägget.

Huvudkaret:

Salt 1,025

kH 5,4

Ca 500

Mg 1140

Fraggburken:

Salt 1,023

kH 8,3

Ca 400

Mg 1220

Stora frågan är egentligen om vi vågar flytta över ett gäng småfraggar, eller om man skall vänta in i det längsta innan man stoppar något i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...