a.nilson Postat 5 april 2010 Dela Postat 5 april 2010 Har massa små borstmaskar som jag gärna vill bli av med så frågan lyder vad för fisk eller djur äter borstmask?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danielj75 Postat 5 april 2010 Dela Postat 5 april 2010 Enligt mina efterforskningar.Fisk:Sixline och strigata (Sleeper heads gobies) RäkorCoral banded shrimp och arrowcrabs.//Daniel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 5 april 2010 Författare Dela Postat 5 april 2010 Är det inte plattmask som sixliner tar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 5 april 2010 Dela Postat 5 april 2010 Boxarräka, Stenopus hispidus, men varför göra sig av med dem? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 5 april 2010 Författare Dela Postat 5 april 2010 Boxarräka, Stenopus hispidus, men varför göra sig av med dem?Dom ger sig på mina musslor. Nej mina musslor är inte döende. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 april 2010 Dela Postat 5 april 2010 Dom ger sig på mina musslor. Nej mina musslor är inte döende.är du säker anders ? , jag har en boxare i kuben tillsammans med mina 6 musslormvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 5 april 2010 Författare Dela Postat 5 april 2010 är du säker anders ? , jag har en boxare i kuben tillsammans med mina 6 musslormvh manneAlltså inte räkan utan borstmaskarna ger sig på musslorna underifrån. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 5 april 2010 Dela Postat 5 april 2010 Dom ger sig på mina musslor. Nej mina musslor är inte döende.Okej då förstår jag om du vill bli av med dem, visste inte att dom kunde ge sig på musslor ... Sedär, du räknade ut följdfrågan Själv tycker jag inte så otroligt mycket om boxarräkor pga deras lite aggressiva beteende (mest territoriellt egentligen) och skygghet, men borstmask och små ormstjärnor försvann snabbt i.a.f. även om jag velat ha kvar dem Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 5 april 2010 Författare Dela Postat 5 april 2010 Okej då förstår jag om du vill bli av med dem, visste inte att dom kunde ge sig på musslor ... Sedär, du räknade ut följdfrågan Själv tycker jag inte så otroligt mycket om boxarräkor pga deras lite aggressiva beteende (mest territoriellt egentligen) och skygghet, men borstmask och små ormstjärnor försvann snabbt i.a.f. även om jag velat ha kvar dem då ska det inhandlas en sån snarast möjligt. Tror ni man bör ta en större eller mindre? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 5 april 2010 Dela Postat 5 april 2010 Större kan ju äta mer, men kan också göra mer skada innan resterande djur lär sig att hålla undan ifrån dess revir, dom nyps, även på sin ägare Så det är svårt att säga vilken du ska ha, men den stora kan ta sig in i i princip samma håligheter (så länge den kommer in med kroppen nära nog) då de har 3par (om jag minns rätt) olika stora klor/armar som dom kan plocka upp mat med, så det är inte bara de stora klorna den jobbar med... Riktigt fascinerande att studera faktiskt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danielj75 Postat 5 april 2010 Dela Postat 5 april 2010 Är det inte plattmask som sixliner tar?tja. de skall kunna ta mindre Borstmaskar också liksom sleeper head gobies.Ska du bli av med större så är det nog krabbor och räkor som gäller..//Daniel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 5 april 2010 Författare Dela Postat 5 april 2010 Dom som jag plockar från musslorna är allt mellan 0,5-10cm o ofta rosa till färgen. Känns som det får blir en medium stor boxare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 5 april 2010 Dela Postat 5 april 2010 Har du musslorna står direkt i sanden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 5 april 2010 Författare Dela Postat 5 april 2010 Har du musslorna står direkt i sanden?Nej dom stå i lite större skal från en fd mussla som dom dödade, men likväl tar dom sig in till musslorna. Den gamla musslan hämtade sig aldrig riktigt efter angreppet. Det tog ca 9mån innan den dog så döende var inte den heller innan angreppet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
StatusQ Postat 9 april 2010 Dela Postat 9 april 2010 Tjo, här kommer några som jag vet käkar borstmaskar:Buccinulum corneum - gräver runt i sanden, och äter antagligen bara mindre exemplar.Pseudocheilinus hexataenia - Sixline wrasse - käkar dom om de visar sigLysmata amboinensis - Cleaner Shrimp - äter dom om de är små, har setts fånga och äta olika typer av maskar.ah, de är dom jag vet.. sen finns det väl en hel del som jag inte vet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 9 april 2010 Författare Dela Postat 9 april 2010 Tjo, här kommer några som jag vet käkar borstmaskar:Buccinulum corneum - gräver runt i sanden, och äter antagligen bara mindre exemplar.Pseudocheilinus hexataenia - Sixline wrasse - käkar dom om de visar sigLysmata amboinensis - Cleaner Shrimp - äter dom om de är små, har setts fånga och äta olika typer av maskar.ah, de är dom jag vet.. sen finns det väl en hel del som jag inte vet faktum är att min sixliner tog aldrig nån borstmask när den gick i karet, de andra två har jag redan o de vill inte heller äta maskarna. ska in imorgon o hämta en boxare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 10 april 2010 Dela Postat 10 april 2010 Ja då får vi se om du lyckas AndersLycka till/Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 10 april 2010 Författare Dela Postat 10 april 2010 Ja då får vi se om du lyckas AndersLycka till/JohanKunde inte riktigt placera ditt ansikte idag. Det var inte förrän du sa johan som jag kom ihåg. Hoppas att maskarna försvinner nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 10 april 2010 Dela Postat 10 april 2010 Kunde inte riktigt placera ditt ansikte idag. Det var inte förrän du sa johan som jag kom ihåg. Hoppas att maskarna försvinner nu.Inte lätt att komma ihåg någon man träffat för över 1år sen.Ja vi får hålla tummarna och håll oss informerade om resultatet./Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 10 april 2010 Författare Dela Postat 10 april 2010 Inte lätt att komma ihåg någon man träffat för över 1år sen.Ja vi får hålla tummarna och håll oss informerade om resultatet./Johanhur som så kommer allt att rivas inom 2mån. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
StatusQ Postat 13 april 2010 Dela Postat 13 april 2010 faktum är att min sixliner tog aldrig nån borstmask när den gick i karet, de andra två har jag redan o de vill inte heller äta maskarna. ska in imorgon o hämta en boxare.Du verkar ha haft riktigt otur. Min och polarens putsarräka slaktar borstmaskar så fort den får syn på en, hans sixline slet sönder någon sorts mask som den drog ut ur en sten och sen gluffsade i sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 13 april 2010 Författare Dela Postat 13 april 2010 Sånt händer inte hemma hos mig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 13 april 2010 Dela Postat 13 april 2010 hur som så kommer allt att rivas inom 2mån.Varför det?/Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 13 april 2010 Författare Dela Postat 13 april 2010 Varför det?/JohanHar köpt hus så när allt är renoverat o klart ska karet flyttas o ännu ett kar ska in. Det får nog bli kickstart i båda karen med några veckors mellanrum så allt kan flyttas så riskfritt som möjligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiskorken Postat 15 juni 2010 Dela Postat 15 juni 2010 Min putsarräka slet precis sönder en borstmask hos mig och mumsar upp den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.