Gå till innehåll

Lite funderingar om start ex sanden


Martin_P

Rekommenderade inlägg

Har precis köpt mig ett akvarium (igen)

Har haft vid 3 tidigare omgångar akvarie, så jag är inte helt novis när det gäller fisk, kört afrikanskt, syd-amerikanskt mm.

Tänkte snart starta upp ett saltvatten, men först skaffa mig några frontosor så jag kommer snabbt i kläderna igen...

Så jag köpte grus som kommer ligga på bottnen av karet, så min fråga är om jag kan köra på samma sand senare i saltvattnet ?

Denna sand är det: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath =49_85&products_id=746

Visst förstår jag säkert att man kan köra med den, på grund av vad jag läst ni har skrivit i tidigare topicar, att det är korallgrus

Men är det nått speciellt jag ska göra med gruset när jag skall byta från söt- till salt-vatten

Sen köpte jag mig en Tunze 3115/* skummare, har ju varit mycket snack här om tunze's skummare, men jag tog chansen och fick en för ett hyffsat pris. Så den skall jag testa också.

mer kommer så småningom, ska ju ta lite tid detta.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge det är korallgrus (som den här verkar vara) så är det väl OK. Grejen med de andra sandsorterna är väl att de kan innehålla kisel och metallföreningar som inte passar ihop med saltvatten.

Jag har redan skrivit till dig, men jag tycker att tunze funkar fint! Min skummar för fullt. De är lite känsliga och verkar ha en egen temprament, men lite AI skadar väl ingen smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...