freguz Postat 11 april 2010 Postat 11 april 2010 Bygger nu en liten sump och har en överrinningsbox perfect reef med två utlopp.Har lite rör och böjar och ska precis sätta ihop rörsystemet ner till sump.Men då börjar man ju grubbla lite...Det är ju inget som skall gängas... in i boxen ska man limma, o sen blir det 2st 90 böjar ner, allt ihoplimmat... tänk om jag vill lyfta bort boxen (rengöra), då sitter allt ihop och man kan inte dra upp boxen för då tar rören i under karet.Man skulle alltså behöva skarva med nåt som man kan gänga loss... eller finns det smarta sätt att lösa detta?Det kanske går lätt att vrida loss ett rör ur en tangit-limning? Citera
_Manne_ Postat 11 april 2010 Postat 11 april 2010 bara o köpa loss någon sådan i rätt dim.http://www.akvarieshop.se/-c-49_78.htmldelbar unionskoppling med gängdelning.mvh manne Citera
freguz Postat 11 april 2010 Författare Postat 11 april 2010 (ändrat) bara o köpa loss någon sådan i rätt dim.http://www.akvarieshop.se/-c-49_78.htmldelbar unionskoppling med gängdelning.mvh manne jamenvisst, tack! hittade ingen sån på tritons hemsa, men det finns ju visst på andra ställen, hoppas det finns i sthlm att få tag på!Eller förresten kan jag ju köra kulventilen så pass högt upp i ledningen....hmm Ändrat 11 april 2010 av freguz en annan ide dök upp lixom Citera
_Manne_ Postat 11 april 2010 Postat 11 april 2010 kulventilen funkar om den är gängad också.. men samtidigt ska du komma åt den o vrida osv.. har du hål in till sumpskåpet så får det vara större då hela ventilen ska igenom kanske.mvh manne Citera
freguz Postat 11 april 2010 Författare Postat 11 april 2010 kulventilen funkar om den är gängad också.. men samtidigt ska du komma åt den o vrida osv.. har du hål in till sumpskåpet så får det vara större då hela ventilen ska igenom kanske.mvh manneDet är öppet in till sumpen så det är lugnt, jag tänkte mer på hur tyst rör #1 (tänkt att bli 99% hävert) blir om kranen sitter för högt upp... men jaja, jag ska se vad som finns på lager. Kan ju ha flera kranar iofs men de är ju lite dyra... Citera
_Manne_ Postat 11 april 2010 Postat 11 april 2010 Det är öppet in till sumpen så det är lugnt, jag tänkte mer på hur tyst rör #1 (tänkt att bli 99% hävert) blir om kranen sitter för högt upp... men jaja, jag ska se vad som finns på lager. Kan ju ha flera kranar iofs men de är ju lite dyra...aaa.. du ska göra som jag.. sätt kranen precis över sump kanten.. blir enklast o ställa in häverten då..mvh manne Citera
freguz Postat 11 april 2010 Författare Postat 11 april 2010 Jag mätte igen o insåg att jag kunde lyfta ur boxen med alla rör limmade. Sparade både pengar och restid.Men nu är frågan hur man får igång en sån här jättesiphon........... Citera
_Manne_ Postat 11 april 2010 Postat 11 april 2010 Jag mätte igen o insåg att jag kunde lyfta ur boxen med alla rör limmade. Sparade både pengar och restid.Men nu är frågan hur man får igång en sån här jättesiphon...........du ser till så att det är vatten både i innerlådan och yttre lådan , sen kör du in en luftslang så att änden kommer överst i böjen o sen suger du ut luften.mvh manne Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.