Gå till innehåll

Överrinningsbox och fastlimmad pvc ledning


freguz

Rekommenderade inlägg

Bygger nu en liten sump och har en överrinningsbox perfect reef med två utlopp.

Har lite rör och böjar och ska precis sätta ihop rörsystemet ner till sump.

Men då börjar man ju grubbla lite...

Det är ju inget som skall gängas... in i boxen ska man limma, o sen blir det 2st 90 böjar ner, allt ihoplimmat... tänk om jag vill lyfta bort boxen (rengöra), då sitter allt ihop och man kan inte dra upp boxen för då tar rören i under karet.

Man skulle alltså behöva skarva med nåt som man kan gänga loss... eller finns det smarta sätt att lösa detta?

Det kanske går lätt att vrida loss ett rör ur en tangit-limning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara o köpa loss någon sådan i rätt dim.

http://www.akvarieshop.se/-c-49_78.html

delbar unionskoppling med gängdelning.

mvh manne

-Tummen upp jamenvisst, tack! hittade ingen sån på tritons hemsa, men det finns ju visst på andra ställen, hoppas det finns i sthlm att få tag på!

Eller förresten kan jag ju köra kulventilen så pass högt upp i ledningen....hmm

Ändrat av freguz
en annan ide dök upp lixom
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kulventilen funkar om den är gängad också.. men samtidigt ska du komma åt den o vrida osv.. har du hål in till sumpskåpet så får det vara större då hela ventilen ska igenom kanske.

mvh manne

Det är öppet in till sumpen så det är lugnt, jag tänkte mer på hur tyst rör #1 (tänkt att bli 99% hävert) blir om kranen sitter för högt upp... men jaja, jag ska se vad som finns på lager. Kan ju ha flera kranar iofs men de är ju lite dyra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är öppet in till sumpen så det är lugnt, jag tänkte mer på hur tyst rör #1 (tänkt att bli 99% hävert) blir om kranen sitter för högt upp... men jaja, jag ska se vad som finns på lager. Kan ju ha flera kranar iofs men de är ju lite dyra...

aaa.. du ska göra som jag.. sätt kranen precis över sump kanten.. blir enklast o ställa in häverten då..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte igen o insåg att jag kunde lyfta ur boxen med alla rör limmade. Sparade både pengar och restid.

Men nu är frågan hur man får igång en sån här jättesiphon...........

du ser till så att det är vatten både i innerlådan och yttre lådan , sen kör du in en luftslang så att änden kommer överst i böjen o sen suger du ut luften.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...