Gå till innehåll

Genomskinliga PVC/plexi rör.


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Vanliga PVC rör är väll 32/27 inner / ytter dimmension. Är de genomskinliga i samma område? Jag behöver ett genomskinligt rör som går att montera på 26.6mm anslutning, och 0,2mm kan jag utan tvekan fylla med Tangitlim, eller motsvarande. Om innermåttet är i rätt område ska jag bara ha tag på en halvmeter någonstans med... Jag hoppas på någon av de vanliga försäljarnas spillådor, de finns ju massor om man söker lite här på forumet så det ordnar sig säkert.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått tag i en Aqua Medic CA reaktor som jag tänkte försöka göra till något fungerande. Jag gillar formfaktorn, så det kändes som om det kunde vara värt ett försök. Jag har sett ett par olika ombyggnader, men det känns som om de flesta inte riktigt följer den tankegången jag själv närt, så jag tar lite av en annan väg. Förhoppninge / förutsättningen är att den till det yttre ska vara oförändrad, men att jag ska lyckas förse den med en reaktionskammare för upplösningen av CO2, och en vettig gasåtervinning, samt (eventuellt) få till ett högre flöde runt i hela reaktorn genom att byta pinwheel impellern mot en vanlig. Frågan är om jag kommer behöva ett högre flöde eller inte, det är lite där den genomskinliga rörstumpen kommer in, den är tänkt till reaktionskammaren för CO2. Sen är det ju en tjusig detalj med... (Som något kommer bort eftersom CA reaktorn som helhet ser lite sliten ut.)

Är det pressfit på delarna så blir det ju lite värme, men det är ju värre om det är åt skogen för grovt. Är ju inte som om jag har tillgång till någon mekanisk utrustning i egentlig mening.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det är den stora fyrkantiga. Jag har sett en del av de där ombyggnaderna, och oftast är ägaren inte helt lycklig med slutresultatet trots mödan. Något som inte helt sällan tillskrivs bristande cirkulation så jag tänkte vara så fräck att jag öppnade för en lösning där, och arbetade längs ett annat spår. Och sen är det ju alltid kul att prova något nytt. Jag har ju alltid alternativet att gå tillbaka till samma lösning som alla andra hän fallit åt om det visar sig att min ide inte fungerar.

Den jag har är ganska tråkig, repig, och värmeskadad, och någon gänga till anslutningarna finns inte mer, så jag improviserar. Städade av den med ättika det första jag gjorde men den blev inte helt snygg för det. Man ser in åtminstone, så det borde vara nog för att kunna bedöma funktionen vid uppstart, om det går att få till ett bra resultat så ska den ju bara ticka på i lugn och ro sedan...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vill jag inte. Jag ska försöka höra mig för med Akriform, jag inbillar mig att de har ett 30/26 plexirör som borde fungera. Lite kokande vatten, och våld, så borde det gå att montera bitarna utan lim rent av.

Lyckades hitta deras hemsida, och de listar det på sin sida, så frågan är egentligen mest om de har en halvmeter i en skrotlåda man kan tigga till sig för rätt pengar. Problemet med dem, som alla andra är ju att de inte vill handskas med privatpersoner, och minimiorder på en tusenlapp är ju inte lockande i heller.

;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...