Gå till innehåll

kan man bygga en sump såhär?


battle_royal

Rekommenderade inlägg

har tänkt att bygga en liten sump till mitt 222 liter..

tanken är att jag tänkte ha en 60l bredvid men inte så många pumpar hemma..

men grejen är att jag har ett gammalt ytterfilter som sväljer luft..tänkte om man kanske bara kan stoppa i hela pump huvudet i sumpen o använda den som ut och insugs pump? hoppas ni förstår vad jag menar..tacksam för svar om det är nån som har gjort nått liknande:)

i denna sump tänkte jag då kanske slänga i lite LS -sand o skummaren o doppvärmaren ..o bara harlite cirk.pumpar i det sora karet så man slipper se dom..

nått mer som man behöver?

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nope det funkar inte att ha pump både till att suga vatten till sumpen och till att pumpa tillbaka, på ena hållet måste vattnet rinna utan pump. Någon form av ytavrinning måste du ha, antingen i karet eller om du placerar sumpen över karet så från sumpen tillbaka i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att din sump inte är en sluten behållare.

Om strömmen går så kommer vattnet att rinna ner i sumpen från huvudkaret och antingen fylla den så det rinner över eller så skaffar du en marginal på den biten också. Men, det som händer när strömmen går igång igen är att eftersom häverten är bruten i slangen så kommer du att pumpa upp allt vatten från sumpen upp i karet igen och överfylla det eftersom inget vatten rinner ner i sumpen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...