Gå till innehåll

Sump till sötvatten?


Fjodor

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag vet att det kanske är lite fel att fråga om sötvatten på detta forumet men då det en sump fråga så tycker i alla fall jag att den inte är helt fel.

Jag vet att det är några här på SVG som även finns på plantswap (forum för sötvattensakvarier och växter, för den oinvigde), så intresset för sött finns ju här också. Jag ställde frågan nedan på PlantSwap men tänkte ställa den här också eftersom det finns många teknik intresserade och kemikunniga medmänniskor här.

Finns det någon anledning till att man inte använder en sump i sötvattens akvarier, är det så att co2 avdunstar om man till sätter den i sumpen eller liknande? Annars så förstår jag inte varför. Det borde vara det optimala för alla växtakvarieister att kunna gömma all teknik så som co2 reaktor värme innerfilter eller vad man nu väljer att stoppa i sin burk i teknikväg. Att jag ställer frågan beror på att jag planerar att ha vårat 540 liters kar (110x70x70) som en rumsavdelare när jag renoverat färdigt vardagsrummet och då kommer jag bara att ha en kortsida att gömma saker på och det hade varit skönt om man kunnat ha det under karet, plus att man får en extra vatten volym och ett filter på sisådär 100 liter.

Det jag mest undrar över är om man kommer att kraftigt öka åtgången av co2 pga avdunstning, man kan ju tex placera tillförseln av co2 vid returpumpen, man sätter ju normalt co2 slangen på returröret på ett ytterfilter eller kopplar den till ett innerfilter och då är ju tillförseln när ytan ändå.

Hoppas att det finns någon här med kunskaper eller erfarenheter i detta ämne.

Fjodor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I saltvattensvärlden så tillsätter du ju oftast co2 i sumpen då man oftst har en kalkreaktor ståendes däri. Sen är det långsamtgående vatten in och ut ur reaktorn då man vill ha så mycket av effekten i själva reaktorn för att lösa upp kalcium till korallerna.

Jag har ingen erfarenhet utav sötvattenskar med växter och hur man använder co2 däri, men om du ställer denna frågan på Zoopet så slår jag vad om att du kommer få många bra svar där också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...