Gå till innehåll

fisk efter en månad ...


the rookie

Rekommenderade inlägg

Tjabba !

Har haft igång mitt kar i exakt en månad och har haft i all sten i ca 3,5veckor ....

införskaffade 5 Astrea sniglar efter en vecka samt en sten med skivanemoner som jag fick av killen jag köpte 35 kg LS av (samanlagt 55 KG i karet) köpte idag 4 Astrea till, 5 st eremitkräftor samt tyckte killen på min LFS att jag skule slänga in en Damsell vilket jag gjorde för att " få igång systemet"

är detta något som ni rekomenderar eller är detta ett sätt för otåliga at typ "offra" en fisk för att snabbare få ordning på värdena samt att kunna fortsätta med den fisk man "vill ha" jag tycker själv att min damsell är väldigt fin och hoppas att han klarar sig bra ...mina värden i karet förklarade jag för LFS så han har inte missförstått något ...

Amoniak på väg ner nitrit stabiliserat sig samt nitrat når väl snart sin topp ...

Hoppas att någon e vaken smiley2.gif.

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Damsellen släpper man ner för att man ska tillföra en ammoniakkälla, men det borde ingen seriös person rekommendera en att göra, utan det går gott och väl med allt döende som man har fått på stenen (om man sätter in LS från början). Dessutom har damseller rykte om sig för att vara lite elaka och den får för sig att akvariet tillhör bara den och kommer inte att vara glad om att dela karet med några nykomlingar...

Eller så kan man slänga in en eller två bitar skalade räkor så funkar det utmärkt som ammoniak-källa.

Men de värdena (ammoniak och nitrit) har du fått ner skriver du. Nitraten verkar för hög för att du ska släppa ner nån fisk i. Du kanske ska vänta lite till innan du gör det.

Är själv i den fasen och det kliar verkligen i fingrarna att köpa nåt levande, men än så länge har jag kunnat motsåt frestelsen.

Men mår dina snäckor och eremiter OK?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att slänga i en frökenfisk för att få igång nitrit/nitrat-toppar är kanske inte särskilt schysst. Men efter det är det faktiskt ingen dum idé att stoppa ner en riktigt tålig fisk.

Den första tiden så svänger värderna ofta mycket och snabbt. En frökenfisk klarar det här bättre än de flesta andra fiskar...

Ett akvarium vänjer sig vid en viss belastning. Man får inte ett stabilt akvarium som klarar tio fiskar bara för man väntar länge med att lägga ner något levande alls. Det gäller alltså att bygga upp akvariets stabilitet och nerbrytningsförmåga... och sen kan man efterhand stoppa ner känsligare fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för era svar och Astrea sniglarna verkar trivas samt mina eremit kräftor ..skivanemonen verkar stor trivas ...

Jag har tålamod så att det räcker ...hade aldrig gjort något ifall min LFS inte hade övertalat mig ...han menade på:

-att det förstår du väl själv ...du måste ha igång dina värden ...i med en 50 eremiter, 15r-20 sniglar och en eller två billiga fiskar ...damsel är ett bra val ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kastade ner två black molly när jag troddeatt jaghade ridit ut nitriten och dom var döda på två dagar.

jag tog ett nitritprov och det såg ut som om jag slagit rödvin i mätglaset, men ett par dagar senare var det borta och sedan har jag haft stabila värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...